05:13 | سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ادعای عجیب عضو اتاق بازرگانی از اثر رشد شاخص بورس بر تورم

1399/07/13 08:08

ادعای عجیب عضو اتاق بازرگانی از اثر رشد شاخص بورس بر تورم

نماد برتر- عضو اتاق بازرگانی در ادعای عجیب ، افزایش بی دلیل شاخص بورس را یکی از اصلی‌ ترین عوامل شکل‌گیری موج جدید تورمی معرفی کرد .


به گزارش نماد برتر،  خسرو فروغان گران سایه با بیان اینکه از ماه‌ها قبل پیش بینی شده بود در صورت عدم اصلاح برخی شرایط و مقدمات، احتمال افزایش قیمت برخی محصولات وجود خواهد داشت در ادعایی عجیب و بدون ارایه مستندات به ایسنا ، افزایش بی دلیل شاخص بورس را یکی از اصلی‌ ترین عوامل شکل‌گیری موج جدید تورمی معرفی کرد.



براساس این گزارش، دو هفته پیش هم مجید رضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در واکنش به مصوبه دولت مبنی بر انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار گفته بود: هرکس از این سهم به بورس بدهد، غصب کرده است.



فروغان گران سایه گفت : افزایش بدون دلیل و بی مبنای شاخص بورس در ماه‌های گذشته ، یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل گیری موج جدید تورمی است. پیش از این هشدار داده بودیم قیمت سهام برخی شرکت‌ها بدون پشتوانه تولیدی و صرفاً در مسیر حباب بازار در حال افزایش است. این شرکت‌ها ذز مواجه با افزایش ارزش سهام یا باید به افزایش تولید رو بیاورند که در شرایط فعلی دشوار است یا باید قیمت محصولات را بالا ببرند که نتیجه انتخاب گزینه دوم، افزایش قیمت برخی محصولات است.



عضو اتاق بازرگانی با اشاره به برخی سیاست‌های محدودکننده دولت در واردات و صادرات افزود: امروز برای تولید برخی محصولات و کالاهای مورد نیاز به واردات مواد اولیه وابسته هستیم اما سیاست‌های محدودکننده وارداتی و مشکلاتی که برای صادرکنندگان در بازگشت ارز بوجود آمده عملاً راه را بر این مسیر بسته و دسترسی شرکت های تولیدی به مواد اولیه را کاهش داده است.



فروغان گران سایه ادامه داد: وقتی مواد اولیه نرسد یا باید کالاها را به شکل قاچاق وارد کرد که به نفع هیچ بخشی در اقتصاد نیست یا در آینده با کمبود کالا مواجه می‌شویم. همانطور که در هفته‌های گذشته، نرسیدن یا گران شدن نهاده‌های طیور به مرغداران به افزایش قیمت این محصول در بازار منجر شد در آینده نیز می‌توان در رابطه با کالاهای دیگر چنین برداشت و نگرانی را داشت.



به گفته وی تا زمانی که دولت دست بخش خصوصی را باز نگذارد و به آنها اجازه دور زدن تحریم‌ها را ندهد همچنان مشکلاتی مانند افزایش قیمت ارز یا سایر کالاها در بازار وجود خواهد داشت.