14:30 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
صندوق‌ بازارگردانی دو قلوی معدنی حاضر در بورس و حمایت از حقوق سهامداران

1399/07/12 12:03

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو اعلام کرد:

صندوق‌ بازارگردانی دو قلوی معدنی حاضر در بورس و حمایت از حقوق سهامداران

نماد برتر- رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به ارزش۱.۴ هزار هزار میلیارد تومانی شرکتهای معدنی و حمایت از حقوق سهامداران در برابر ریزش‌های ناگهان ، وعده تشکیل صندوق بازارگردانی گل‌گهر و چادرملو داد.


به گزارش نماد برتر، خداداد غریب‌پور درباره کمیته پیگیری صندوق بازارگردانی شرکت های معدنی و صنایع معدنی به مهر گفت: این کمیته از نمایندگان ایمیدرو، بورس و شرکت‌های بزرگ تشکیل شده که در حال رصد بازار هستند و متناسب با وضعیت بازار، صندوق‌های بازارگردان شرکت‌های بزرگ، بازار را مدیریت می‌کنند.



وی افزود: هفته‌ای که این کمیته تشکیل شد، بورس پس از یک ریزش احیا شد و پس از یک ریزش مجدد، بازگشت. اما مساله‌ مهم این است که فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد از بازار سهام را در اختیار داریم از این رو باید سایر صنایع موجود در بورس و شرکت‌های بزرگی که سهام آنها در بورس عرضه شده، پای کار بیایند و صندوق بازرگردانی ایجاد کنند تا با همکاری یکدیگر وضعیت بازار سهام را بهبود ببخشیم.



این مقام مسئول تاکید کرد: اکنون ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان سهم معدنی و صنایع معدنی در بورس وجود دارد که افزایش یا کاهش آن بستگی به نوسانات بازار دارد. صندوق بازارگردانی در مس، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان وجود داشت اما فعالیت آنها هدفمند نبود اما با تشکیل کمیته پیگیری صندوق بازارگردانی شرکت های معدنی و صنایع معدنی، فعالیت آنها نظامند شده است.صندوق بازارگردانی در شرکت‌های گل گهر و چادرملو هم در حال تشکیل است.



غریب‌پور تصریح کرد: به دنبال دستکاری در بازار نیستیم. بازار باید متناسب با سازوکار، روند طبیعی را داشته باشد اما به عنوان شرکت‌های بزرگ وظیفه داریم از حقوق سهامداران خرد دفاع کرده و از ریزش‌های ناگهانی بدون دلیل که منجر به سقوط‌های ناگهانی بازار و زیان سهامداران خرد می شود، جلوگیری کنیم. آینده بازار سرمایه به سازمان بورس و اجرایی کردن دستورالعمل بازارگردانی بستگی دارد.