02:43 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
دلایلی برای عدم نگرانی سقوط سهام/ انتقاد از بورس و گزارش مهم با چند راهکار

1399/07/08 09:48

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

دلایلی برای عدم نگرانی سقوط سهام/ انتقاد از بورس و گزارش مهم با چند راهکار

نماد برتر- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام چند دلیل برای عدم نگرانی سقوط قیمت ها و شاخص ، انتقاداتی به سازمان بورس وارد و از قرائت گزارشی مهم با چند راهکار برای بهبود اوضاع و تکلیف خبر داد.


به گزارش نماد برتر، محمدرضا پورابراهیمی درباره اوضاع هفته های اخیر بازار سهام که با سقوط تا 70 درصدی قیمت ها و زیان سهامداران همراه شده در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: در بازار سرمایه ، فضای بی اعتمادی شکل گرفته که ناشی از اقدامات ماه های اخیر دولت بوده و برای بهبود به اصلاح رفتار دولت نیاز دارد.



نمی شود مردم را بدون هیچ گونه آموزش و اطلاع رسانی به بازاری تخصصی دعوت و سپس اعلام کرد باید فکر ضرر را می کردید. این درحالی است که در دیگر بورس های دنیا افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای حضور دارند و افراد معمولی از دیگر ساز و کارهای بازار سرمایه استفاده می کنند اما در ایران چنین رویه ای نیست . به طوریکه تعداد زیادی از دارندگان سهام عدالت به عنوان معامله گر عمل می کنند.



چرا سقوط قیمت ها و شاخص بورس نگران کننده نیست؟



بنابراین آنچه در ذهن بخشی از جامعه شکل گرفته این است که دولت از مردم برای حضور در بورس دعوت کرد اما به ضرر مردم تمام شد. در حالی که حدود 75 درصد از ارزش روز بازار سرمایه ایران به 30 تا 35 شخص حقوقی و در اختیار حاکمیت، نهادهای عمومی غیر دولتی یا مجموعه های وابسته به دولت و.. تعلق دارد که منجر به پایین ترین درصد سهام شناور در دنیا شده است .



بنابراین با توجه به مالکیت مستقیم و غیر مستقیم حدود 30 تا 35 شخص حقوقی در 75 تا 80 درصد بازار سهام ایران ، دلیلی برای نگرانی از ریزش و سقوط بازار و قیمت ها وجود ندارد اما فضای بی اعتمادی و اثر روانی بر واقعیت اقتصادی، غالب شده است.



از سوی دیگر فروش شرکت ها نسبت به ماه گذشته به طور میانگین 17 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 70 درصد افزایش یافته و قیمت سهام حدود 55 تا 70 درصد بازار هنوز جای رشد دارد و 50 درصد شرکت ها هم کمتر از ارزش معامله می شوند. با این اوصاف به سهامداران توصیه می شود با پذیرش ریسک و نگاه متفاوت به شرکت های کوچک در این بازار فعالیت کنند.

 

انتقاد از سازمان بورس و گزارش مهم کمیسیون با چند راهکار و تکلیف



ناظر بازار سرمایه در انجام بخشی از وظایف در صیانت از حفظ حقوق سهامداران به ویژه سهامداران خرد، عملکرد مناسبی نداشته است. چرا اقدام به توقف نماد سهمی که بدون هیچ ارتباطی با واقعیت اقتصادی با افزایش قیمت روبرو شده ، نکرد؟ چرا برای ابطال معاملات، سلیقه ای عمل می شود ؟ در حالی که ابطال معاملات بعد از ساعت معاملات ، اشتباه و باعث زیان سهامداران شده است.



نماد شرکت ها ( مانند شستا ) هم نباید متوقف شود و باید اجازه داد بورس در شرایط عادی حرکت کند.



اما اصلی ترین چالش بازارسرمایه از نگاه تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس ، نقدشوندگی بوده و عدم تحقق آن بالاترین ریسک محسوب می شود. بر همین اساس امروز گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در حوزه بازار سرمایه در صحن مجلس قرائت می شود و سازمان بورس را به انجام اقداماتی مکلف می کند.



در این میان با توجه به اینکه بعاد و جنس بازار سرمایه در سال های اخیر متفاوت شده نباید با ساختار قدیمی سازمان بورس ، حرکت کرد و باید ساختار جدیدی از جمله در نحوه نظارت بر بازار و پذیرش شرکت ها ایجاد شود.



همچنین یکی از چالش های بازارسرمایه و از عوامل زیان شرکت ها ، قیمت های دستوری و شکل گیری فضای دلالی است. مثلا در برخی موارد با وجود انرژی، مواد اولیه و سنگ آهن و کارگران ارزان ، قیمت محصولات فولادی 15 درصد از قیمت محصولات مشابه وارداتی بیشتر است.



از سوی دیگر عدم ثبات مقررات بازار سرمایه از دیگر مشکلات بوده و سازمان بورس هر روز تصمیمات جدیدی می گیرد. بنابراین مصوبات روزانه و خلق الساعه باید متوقف و همه مصوبات بورس و شورای بورس شفاف شود. علاوه براین پیش بینی سود و زیان شرکت ها (EPS) هم باید اعلام شود .



یکی از نکات گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس این است که سازمان بورس مکلف به ارایه گزارشی از فهرست شرکت ها در سه بخش پرریسک، کم ریسک و ریسک متوسط در پایان هر هفته و برای اطلاع رسانی به مردم است .



همچنین راه اندازی شبکه تخصصی بورس، تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در شرایط خاص برای مدت مشخص ، تشکیل شورای عالی ثبات مالی، کنترل و نظارت بر سیگنال فروشی و دستکاری در فضای مجازی ، کاهش هزینه معاملات وتخصیص به ثبات بازار و نحوه فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه از دیگر محورهای این گزارش است .