23:00 | پنجشنبه 30 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
طوفند جدید به کمک بازار نفت آمد

1399/06/31 13:25

طوفند جدید به کمک بازار نفت آمد

نماد برتر- قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر توقف بخشی از تولید منطقه خلیج مکزیکوی آمریکا به دنبال وقوع یک طوفان گرمسیری افزایش یافت اما روند افزایش قیمتها با احتمال ازسرگیری تولید لیبی و افزایش موارد ویروس کرونا محدود شد.

به گزارش نماد برتر، بهای معاملات نفت برنت ۹ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۳ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات نفت آمریکا ۱۰ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۲ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید.

شرکت رویال داچ شل روز شنبه اعلام کرد بخشی از تولید نفت را متوقف کرده و کارکنانش را از یک سکوی حفاری در منطقه خلیج مکزیکو تخلیه کرده است.

پیش بینی می شود طوفان گرمسیری بتا که بیست و سومین طوفان امسال است، ۳۰ سانتیمتر بارش باران در بخشهای ساحلی تگزاس و لوییزیانا را به همراه داشته باشد.

تولیدکنندگان نفت و گاز پس از وقوع طوفند سالی که باعث اختلال در فعالیتهایشان شده بود در تعطیلات آخر هفته سرگرم راه اندازی تولید فراساحلی بودند. حدود ۱۷ درصد از تولید نفت فراساحلی و حدود ۱۳ درصد از تولید گاز طبیعی روز شنبه در مواجه با موجها و بادهای طوفند سالی متوقف شد.

در این بین، شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه وضعیت فورس ماژور بنادر و تاسیسات نفتی که به نظر می رسد از نظر امنیتی مشکلی ندارند را رفع کرد اما اعلام کرد در تاسیساتی که نیروهای مسلح حضور دارند وضعیت فورس ماژور به قوت خود باقی خواهد ماند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ با اشاره به احتمال ازسرگیری تولید و صادرات نفت لیبی پس از ماهها محاصره تاسیسات نفتی این کشور توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، در یادداشتی نوشتند: بازار در شرایطی نیست که عرضه نفت بیشتر را بتواند جذب کند.

افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان هم روند تقاضا برای نفت خام را ضعیف کرده است. بیش از ۳۰ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و ۹۵۴ هزار و ۸۴۳ نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش رویترز، ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: در شرایطی که ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه، اسپانیا و انگلیس افزایش پیدا کرده و با نگرانیها نسبت به موج جدید ابتلا در آمریکا با رسیدن فصل پاییز و زمستان، مشکل بتوان درباره اوج گیری تقاضا برای نفت هیجان زده شد. حتی اگر موضوع بازگشت تولید نفت لیبی یا پایان فصل طوفندها نباشد، قیمتها نمی توانند دورنمای تیره تقاضا را نادیده بگیرند.