01:00 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
پایه پولی با سرمایه گذاری بانک ها در بورس بالا نمی رود

1399/06/28 16:50

پایه پولی با سرمایه گذاری بانک ها در بورس بالا نمی رود

نماد برتر- شورای عالی بورس در آخرین جلسه خود در راستای حمایت از بازار، با صدور مصوبه ای ممنوعیت خرید سهام توسط بانک ها را به طور رسمی برداشت و به بانک ها اجازه فعالیت در این بازار را داد. اگرچه بعضی از کارشناسان، این تصمیم شورای عالی بورس را در راستای تزریق منابع آنها در بازار، تورم زا عنوان کردند، اما سید علی خسروشاهی، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری کاریزما معتقد است که ورود و فعالیت بانک ها در بورس دارای تبعات مثبت و منفی است که باید هر کدام به طور مجزا و همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش نماد برتر، خسروشاهی با تاکید براینکه ورود بانک ها به بورس نتیجه تورم زایی ندارد، درباره اثرات مثبت این تصمیم شورای عالی بورس گفت: به طور حتم با ورود منابع بانک ها به بورس، تقاضا در بازار افزایش یافته و این مهم باعث افزایش نقدینگی و کمک به شرایط موجود در بازار سرمایه می شود.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه گذاری کاریزما با این سوال که آیا تسهیلات دهی بانک ها باعث تورم می شود، تاکید کرد: در شرایط موجود موضوع اصلی شکل مصرف منابع است و صرف اینکه بانکها منابع خود را در بورس سرمایه گذاری کنند به طور خاص اثری بر روی تورم و رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی ندارد.

وی درباره نحوه فعالیت بانک ها در بازار در راستای بازارگردانی سهام خود گفت: در حال حاضر اکثر بانک ها صندوق های بازارگردانی یا شرکت های تامین سرمایه  تحت مدیریت خود دارند که آنها می توانند به بازارگردانی سهام تحت مدیریت بانک ها اقدام کنند

خسروشاهی در عین حال گفت: بانک ها باید با داشتن نگاهی همه جانبه از ورود به بحث  بنگاهداری که سال ها تلاش فراوانی برای خروج از آن داشتند، دوری کنند.