03:43 | شنبه 1 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اثر سه عامل نوید بخش تداوم روند صعودی بورس در هفته آینده

1399/06/27 14:10

شرکت مشاور سرمایه گذاری مطرح کرد:

اثر سه عامل نوید بخش تداوم روند صعودی بورس در هفته آینده

نماد برتر- آخرین روز کاری این هفته بازار سهام در حالی با رشد ۳۹ هزار و ۵۰۵ واحدی به معاملات روزانه پایان داد که اثر سه عامل می تواند نوید بخش تداوم روند صعودی در هفته آینده باشد.

به گزارش نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: امروز همچنان در غیاب نمادهای بزرگ پالایشی و "شستا" بازار روند صعودی را با لیدری گروه خودرو و گروه فلزات اساسی ادامه داد.

توقف نمادهای 4 پالایشگاه مطرح بورسی تصمیم گیری در خصوص خرید صندوق پالایشی یکم را دشوار کرده چراکه سرمایه گذاران نمی‌دانند در زمان بازگشایی، قیمت این چهار نماد صعودی است یا نزولی و در نتیجه تحلیل سودآوری صندوق پالایشی سخت شده است.

در همین راستا با پیگیری بسیاری ار فعالان بازار، رئیس سازمان خصوصی سازی از تمدید مهلت پذیره نویسی پالایش یکم تا ساعت 24 روز یکشنبه 30 شهریور خبر داد. نکته قابل توجه این روزها حجم بالای عرضه‌ها در صندوق های درآمد ثابت است که نشان می دهد با کاهش ریسک سیستماتیک بازار، سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای دریافت سود مشخص به سمت سهامداری گرایش پیدا کنند. افزایش ورود نقدینگی در کنار سایر اخبار منتشره از ابتدای هفته و تصویب تخصیص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس، نوید بخش تداوم روند صعودی در هفته آتی است.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 39 هزار و 505 واحدی به کانال یک میلیون و  704 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 2102 واحدی به کانال 430 هزار و 202 واحد رسیدند. نماد‌های " فارس، فولاد ، فملی" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 17.7 و  5.4 هزار میلیارد تومان بود . بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد " فملی" به مبلغ 1.1 هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی نمادهای "وبملت ، وتجارت" روز پرنوسانی را پشت سر گذاشتند و در نهایت در محدوده صفر تابلو  و مثبت 2.9 درصد، معاملات آنها به پایان رسید. معاملات"وبصادر " اما در کل مثبت ادامه یافت و با صف خرید به پایان رسید. در گروه فلزات، "فملی ، فولاد " هر دو مورد توجه اهالی بازار قرار گرفتند و آخرین معاملات آنها در  مثبت 4.9 و 5 درصد خاتمه یافت.

در گروه خودرویی  هر دو نماد "خودرو ، خساپا"  پر نوسان و با حجم معاملات بالا ظاهر شدند و آخرین معاملات آنها در منفی 1.7 و 3 درصد خاتمه یافت در حالی که قیمت پایانی هر دو نماد مثبت بود.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

سومین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6770 دلار ،روی به 2532 دلار و هر انس طلا به 1974 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت با رشد 2 درصدی به 41.44 دلار و نفت خام WTI  نیز با رشد 2.6 درصدی به  39.27 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار و 80 تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 27 هزار و 200 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون و 950 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

در جلسه ای که صبح امروز با حضور اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، ساز و کار حمایت از بازار سرمایه با استفاده از سپرده گذاری یک درصد منابع صندوق توسعه ملی مورد تاکید قرار گرفتصندوق توسعه ملی در راستای اجرای مفاد تکالیف قانونی و به منظور حمایت و تقویت بازار سرمایه آمادگی را جهت سپرده گذاری در صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد.

۵ شرکت سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی، اردبیل، یزد، بوشهر و کرمانشاه به عنوان نوزده تا بیست و سومین شرکت سرمایه گذاری استانی در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شدند.

مصوبه افزایش سهم شناور آزاد شرکت های تابعه دولتی در بورس اصلاح شد. به موجب این اصلاحیه، کاهش ماهانه ۵ درصد از تخصیص مصوب دستگاه هایی که متناسب با گزارش سازمان بورس اقدام به افزایش سهام شناور آزاد شرکت های مندرج در تصویب نامه دولت نمی کنند با رعایت ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه خواهد بود.

در صورتی که تا پایان مهر سال جاری، دستگاه ­های مشمول این تصویب نامه نسبت به اجرای بند فوق اقدام نکنند، سازمان خصوصی سازی مکلف است طبق شرایط بازار نسبت به فروش سهام با رعایت احکام مربوط از قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ و تا نصاب های تعیین شده در بند اقدام و گزارش آن را به سازمان بورس ارایه کند.

بانک سیتی پیش بینی کرد قیمت نفت تا پایان سال میلادی آینده به ۶۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا خواهد کرد زیرا مازاد عرضه تا آن زمان رفع خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران گفت: تخصیص ارز نیمایی به دارو موجب بروز چالش در صنعت داروسازی و افزایش ۵ برابری قیمت دارو می شود.

رئیس جمهور اعلام کرد: شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و شکست مفتضحانه آمریکا است زیرا ساز و کاری شروع نشد که بخواهد به موفقیت برسد. آمریکایی‌ها می‌خواستند با فروپاشی امنیتی ایران ۲۲ بهمن وارد کشور شوند و چنین فکر احمقانه و کودکانه‌ای داشتند.

شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد در نظر دارد برای حمایت از سهام، اقدام به خرید سهام خزانه کند. تعداد سهام پیشنهادی هیأت مدیره ٢٠٩٠ میلیون سهم است.