16:40 | سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
«شگل» نیز سوار بر قطار افزایش سرمایه شد

1399/06/25 14:32

160 درصد از دو محل؛

«شگل» نیز سوار بر قطار افزایش سرمایه شد

نماد برتر- در روزهای پر تب و تاب بازار سرمایه، «شگل» برنامه افزایش سرمایه را به جریان انداخت.

به گزارش نماد برتر، این روزها بحث افزایش سرمایه بسیار داغ است و این بار شرکت «گلتاش» دست به کار شده تا بر سرمایه یک هزار میلیارد ریالی کنونی خود بیافزاید.

بر اساس گزارش منتشر شده، این شرکت افزایش سرمایه 160 درصدی را به منظور تأمین سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی (تأمین مخارج سرمایه‌ای انجام شده بابت نوسازی خطوط تولید و تأمین سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه و ملزومات بسته بندی) به جریان انداخته است و هم اکنون در انتظار تأیید حسابرس است.

از مبلغ کل افزایش سرمایه، 700 میلیارد ریال معادل 70 درصد از محل سود انباشته و 900 میلیارد ریال معادل 90 درصد دیگر از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران خواهد بود.

بنابراین، به دارندگان هر 10 سهم «شگل» تا تاریخ برگزاری مجمع فوق العاده، 7 سهم به صورت جایزه و 9 سهم در قالب حق تقدم تعلق می‌گیرد و کل مبلغ افزایش سرمایه در یک مرحله اجرا خواهد می‌شود.

از آن جا که 90 درصد بهای تمام شده «شگل» ناشی از مواد اولیه و ادوات بسته بندی است و در این میان، ادوات بسته بندی 30 درصد کل بهای تمام شده را شامل می‌شود، هیات مدیره به فکر افتاده تا بخشی از ملزومات بسته بندی را خود در داخل شرکت تولید کند. از همین رو، از سال گذشته اقدام به خرید و راه اندازی تجهیزات کرده است.

با این اقدام علاوه بر افزایش کیفی ادوات تولیدی، بهای تمام شده نیز کاهش می‌یابد و حاشیه سود بالاتر می‌رود. از سوی دیگر، برقراری سهمیه خرید مواد پلیمزی از طریق بورس کالا، امکان تهیه تا 40 درصد ارزان‌تر از بازار آزاد را فراهم کرده است.

«شگل» برآورد کرده با انجام افزایش سرمایه و جلوگیری از خروج نقدینگی، در سال مالی منتهی به آذر 99 به سود خالص 1812 میلیارد ریالی دست یابد؛ در غیر این صورت 1800 میلیارد ریال سود عاید شرکت می‌شود. البته برای سال مالی 1400 با فرض انجام افزایش سرمایه سود 2218 میلیارد ریالی کسب خواهد کرد که رشد مطلوبی ارزیابی می‌شود.