04:53 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
چند نشانه برای پایان اصلاح شاخص/ لزوم حمایت همه جانبه برای بازگشت اعتماد

1399/06/24 16:01

چند نشانه برای پایان اصلاح شاخص/ لزوم حمایت همه جانبه برای بازگشت اعتماد

نماد برتر- تصمیمات حمایتی از بورس، بهبود معاملات، افزایش تقاضا و کاهش تعداد نمادهای با صف فروش ، نشان از پایان اصلاح شاخص دارد و ادامه حمایت همه جانبه می تواند منجر به بازگشت اعتماد سرمایه گذاران شود.

به گزارش نماد برتر، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: از روزهای گذشته شاهد هستیم جلسات و تصمیمات حمایتی از بازار سرمایه برای حرکت به سمت روند صعودی و بازگشت اعتماد از دست رفته با قدرت بیشتری ادامه دارد.

در جلسه هماهنگی سران سه قوه، بار دیگر بر حمایت از بورس تاکید شد و اکنون هر سه قوه به عنوان بهترین راهکار برای برون رفت از این شرایط اقتصادی اتفاق نظر دارند. پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اعلام کرد امروز جلسه مهمی با حضور وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، بورس و کمیسیون های تخصصی مجلس در دفتر ریاست مجلس برگزار و راهکارهای تقویت بازار سرمایه به تصویب خواهد رسید.

همچنین از این پس بخشی از منابع حاصل از عرضه اولیه شرکت ها در بورس به عنوان سهم سبدگردانی بلوکه و در اختیار سبدگردان قرار خواهد گرفت. تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ معدنی و کاهش زمان مجوز افزایش سرمایه‌ها به ۵ روز نیز دو خبر مهمی بود که شب گذشته رئیس سازمان بورس اعلام کرد.

بهبود روند معاملات، افزایش تقاضا، کاهش تعداد نمادهای با صف فروش و خبرهای مثبتی که تاکنون منتشر شده، نوید بازگشت کل بازار را می دهد. در حال حاضر شاخص کل از نظر تکنیکالی در نقطه حساسی قرار دارد و ظهور واگرایی مثبت با RSI و MACD در انتهای گام اصلاحی از منظر کلاسیک نشانه پایان اصلاح است و  حمایت همه جانبه از نمادها می تواند به بازگشت از این نقطه، بهبود کلیت بازار و بازگشت اعتماد سرمایه گذاران کمک کند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افزایش 29 هزار و 299 واحدی به کانال یک میلیون و 607 هزارتایی و شاخص هم وزن با کاهش 260 واحدی به کانال 422 هزار و 887 واحد رسیدند.  نماد‌های " فارس، فولاد، فملی " بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 9.7 و  3.8 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نماد " وبملت" با 606 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود ۱۳۵ میلیارد تومان از پول حقیقی ها جذب بازار شد.

در گروه بانکی نمادهای "وبملت، وبصادر، وتجارت " با صف خرید به کار پایان دادند. در گروه فلزات، معاملات "فملی، فولاد " با صف خرید به پایان رسیدند. نمادهای گروه  پالایشی همچون "شبندر، شتران، شپنا و شبریز" همچنان بابت شفاف سازی درخصوص تعدیل مثبت ناشی از کاهش نرخ خوراک متوقف بودند اما نماد "شراز" با رشد ۱۱ درصدی در قیمت ۱۱ هزار تومان بازگشایی شد. در گروه خودرویی نمادهای "خودرو، خساپا" هر دو همچنان به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات متوقف بودند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

اولین روز هفته میلادی در بازارهای جهانی، کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس در محدوده 6740 دلار ، روی به 2478  و هر انس طلا به 1954 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 39.61 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI  نیز به 37.14 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 27 هزار تومان معامله می‌شود. امروز صرافی ملی نرخ فروش دلار را 23 هزار و 590 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 12 میلیون و 975 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس گفت: شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه باید حداقل یک بازارگردان داشته باشند. نبود بازارگردان مؤثر سبب می‌شود تا بازار از دست شرکت‌ها خارج شود. صندوق‌های بازارگردان از مالیات معاف هستند.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با واگذاری سرمایه‌های مالی که یکی از آنها سهام دولت در بورس است، می توانیم خون جدیدی را در بورس تزریق کنیم. بر اساس شرایط موجود که اقتصاد دچار رکود تورمی شده باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که مانع از رکود و تورم شود.

روح الله حسینی مقدم عضو شورای عالی بورس گفت: حضور ده ها میلیونی سهامداران در شرکت های بورسی ایجاب می کند همه قوا به فکر توسعه بورس باشند. با این حضور تردید نداشته باشیم هر چیزی که برای بورس خوب باشد برای مملکت هم خوب است. تصمیمات را با محک بورس بسنجیم.

علی عبدالهی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد گفت: با اقدامات انجام شده تا پایان سال چند ماژول از هسته معاملات بومی رونمایی می‌شود.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی با نرخ دلار نیمایی ۲۱۱۶۱۰ ریال از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی برای عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اعلام شد.

ایران خودرو از ابتدای سال تا بیستم شهریور بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو  تولید کرد که حکایت از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.