12:44 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
جنگ سرد امان و ابوظبی؛ تهدید بن زاید به اخراج ۲۵۰ هزار اردنی

1399/06/16 18:20

جنگ سرد امان و ابوظبی؛ تهدید بن زاید به اخراج ۲۵۰ هزار اردنی

نماد برتر- روزنامه یدیعوت آحارونوت از تهدید ولیعهد ابوظبی برای بیرون کردن حدود ۲۵۰ هزار اردنی از امارات به دلیل انتشار توییتی توسط برادر ناتنی پادشاه اردن در مخالفت با عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

به گزارش نماد برتر، این روزنانه در یادداشتی به بررسی آنچه آن را "وضعیت جنگ سرد میان امان و ابوظبی" نامید، پرداخت.

یدیعوت آحارونوت نوشت، توییت ناگهانی شاهزاده علی، برادر ناتنی عبدالله دوم، پادشاه اردن که در آن با عادی سازی روابط محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی با تل‌آویو مخالفت کرده بود، آغاز جنگ سرد را نوید می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، هرچند پادشاه اردن توافق صلح امارات و رژیم صهیونیستی را تبریک نگفت اما پس از اینکه بن زاید شخصا با کاخ پادشاهی در امان تماس گرفت و هشدار داد که ۲۵۰ هزار اردنی حاضر در امارات ممکن است بلافاصله اخراج شوند و پادشاه هم وعده داد این توییت را بررسی و حل و فصل کند، به دستور او توییت همان شب انتشار حذف شد.

یک افسر ارشد سابق ارتش اردن به این روزنامه گفت، روابط میان اردن و امارات متشنج است. این مشکلات از دو سال پیش آغاز شد و این تصادفی نبود که در کاخ محمد بن راشد، حاکم دبی با همسرش شاهدخت هیا، خواهر ناتنی پادشاه اردن اختلاف ایجاد شد.

در پی توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، شاهزاده علی اواخر ماه اوت پس از به اشتراک گذاشتن توییت حاوی مقاله‌ای در انتقاد از امارات و نیز پیوست تصویری اهانت آمیز به ولیعهد ابوظبی این جنجال را به پا کرد.

شاهزاده علی مقاله آوی شلیم، استاد دانشگاه و تاریخ نگار انگلیسی پیرامون انتقاد از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و توجیهات ابوظبی که در وبسایت میدل ایست آی انگلیس منتشر شده بود، به اشتراک گذاشت ‌و پس از اقدام امارات و تماس با اردن، به منظور اجتناب از ایجاد اختلاف میان دو کشور، این توییت را حذف کرد.

عنوان مقاله‌ای که شاهزاده علی در صفحه خود به اشتراک گذاشت "معامله امارات و اسرائیل... دستاورد یا خیانت" بود که با تصویر ولیعهد ابوظبی که روی آن نوشته شده بود "خائن" همراه بود.

رسانه‌های عربی در آن زمان اعلام کردند، خشم امارات از این توییت پادشاه اردن را مجبور کرد با شاهزاده علی شخصا تماس گرفته و از او بخواهد توییت را پاک کند.

این بحران پس از آن به وجود آمد که امارات ۱۳ اوت از توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد و بعد با امضای توافقنامه های رسمی و انجام پروازها میان دو طرف این روابط را آغاز کرد.