13:45 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
سوددهی «وسدید» تأیید شد

1399/06/16 08:00

181 ریال سود در گردونه تقسیم؛

سوددهی «وسدید» تأیید شد

نماد برتر- «وسدید» گزارش حسابرسی شده صورت های مالی سال 98 را منتشر کرد تا مهیای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شود.

به گزارش نماد برتر، گزارش حسابرسی شده صورت های مالی دوره 12 ماهه منتهی به اسفند سال 98 شرکت «گروه صنعتی سدید» با تأخیر فراوان بالاخره منتشر شد که نسبت به گزارش حسابرسی نشده رشد یک ریالی سود هر سهم تحقق یافته را نشان می دهد.

این شرکت در سال مالی مورد اشاره توانسته به ازای هر سهم 181 ریال سود محقق کند و پس از 4 دوره متوالی زیان‌سازی، به ناحیه سبز سوددهی رسید.

این شرکت در سال مالی 98 موفق شد بالغ بر 449 میلیارد ریال درآمد سود سهام شناسایی کند؛ در حالی که در سال 97 فقط 34 میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده بود.

نکته جالب توجه این است که «وسدید» در این سال فقط یک واگذاری سهام داشته که از آن نیز هیچ‌گونه سودی ثبت نکرد.

 

در این میان، هزینه مالی سنگین تحمیل شده به شرکت موجب می شود اغلب سود عملیاتی از بین برود و شرکت تنها به مدد شناسایی 678 میلیارد ریال درآمد متفرقه توانست به سود خالص 720 میلیارد ریالی دست یابد.

بر اساس این گزارش، پرتفوی بورسی «وسدید» را «فسدید» و «فرابورس» تشکیل داده‌اند که بهای تمام شده 418 میلیارد ریالی و ارزش بازار بیش از 2 هزار میلیارد ریالی دارد. البته بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال نیز در شرکت های غیربورسی سرمایه گذاری کرده است.

همان‌طور که از بررسی صورت های مالی «وسدید» مشهود است، علیرغم افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری های بلندمدت در اواخر سال قبل و حصول حدود 554 میلیارد ریال درآمد غیرعملیاتی ناشی از فروش ملک که بخش عمده سود خالص را تشکیل داده، ساختار مالی و نتایج حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت در شرایط مناسبی قرار ندارد.

این وضعیت بطور عمده ناشی از عدم تناسب فعالیت و عملیات جاری نسبت به ظرفیت موجود به دلیل شرایط و مشکلات حاکم بر پروژه های عمرانی و تداوم افزایش هزینه های مالی بوده که از جمله موجب فزونی بدهی های جاری به دارایی های جاری گردیده است.