13:30 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
گسترش همکاری دانشگاه علم و صنعت با وزارت راه وشهرسازی

1399/05/22 15:58

گسترش همکاری دانشگاه علم و صنعت با وزارت راه وشهرسازی

نماد برتر- تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران و وزارت راه و شهرسازی، در راستای گسترش همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری به امضاء رسید.

به گزارش نماد برتر، دکترجبارعلی ذاکری، رییس دانشگاه علم وصنعت ایران در جلسه انعقاد این تفاهم‌نامه که با حضور دکتر قدرتی امیری رییس دانشکده مهندسی عمران، دکتر یقینی رییس دانشکده مهندسی راه آهن و دکتر شریعت مهیمنی رئیس مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی دانشگاه و در سالن همایش وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران اولین دانشگاهی است که برنامه راهبردی تدوین کرده و اکنون در حال تدوین پنجمین برنامه راهبردی خود بویژه در حوزه‌های فناوری عصبی، ماهواره، کامپوزیت و حمل و نقل است.


وی افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران، در دو سال گذشته حوزه حمل و نقل، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به جهت داشتن دانشکده‌های مهندسی عمران و راه آهن، گروه‌های آموزشی راه و ترابری و حمل و نقل، کارگروه لجستیک، مهندسی سواحل و بنادر، سازه‌های دریایی برآنیم تا این برنامه ها را همسو و هدفمند کنیم که گام اول، در پردیس حمل و نقل (از جمله هوایی و ریلی) برداشته شده است.


دکتر ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه علم و صنعت ایران، جایگاه خوبی در سطح دانشگاه های دنیا دارد. در حوزه حمل و نقل در رتبه ۱۵۰-۱۰۰ جهان هستیم و در تلاشیم تا در سال‌های آینده این رتبه را ارتقاء دهیم. ما مرکز تحقیقات ایمنی را شکل دادیم، مطالعات خوبی را در حوزه حمل و نقل در دست اقدام داریم و با توجه به اینکه همکاران دانشگاهی ما، ارتباط خوبی با مدیران حمل و نقل داشتند و برخی اساتید از مدیران اجرایی هستند، تعاملات خوبی در این حوزه صورت گرفته است.


رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران ابراز امیدواری کرد که هم افزایی خوبی بین معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه علم و صنعت ایران شکل گیرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود هر ۳ تا ۴ ماه، نشستی مشترک برگزار شود تا به شکل مطلوب، این تعهدات عملیاتی شوند.


ذاکری تاکید کرد: سعی ما در دانشگاه این است که هر تفاهم نامه و قراردادی که منعقد می شود، حتماً اجرایی شود و دانشگاه علم و صنعت ایران، طی دو سال گذشته، رتبه اول را در اجرای تفاهم نامه‌ها از سوی وزارت علوم، تحقیقات ووفناوری داشته است.

سپس دکتر شریعت، رئیس مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی دانشگاه علم وصنعت ایران، یکی از محورهای فعالیت دانشگاه را حمل و نقل عنوان کرد و گفت: با تجربه ای که داریم، دانشگاه مرکزی است که در حوزه حمل و نقل، تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های راهداری داشته و در تصمیم گیری‌ها، کمک‌های فکری هم به وزارتخانه و هم مجلس و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر ارائه داده است. همچنین برای اولین بار، کل شبکه راه‌های کشور را ساخته‌ایم و در طرح جامع کشور حضور فعال داشتیم و این پتانسیل را داریم که هر سناریویی که مد نظر باشد را ارزیابی کنیم.


وی افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران روی تکنولوژی‌های خاص، کارهای ویژه ای مانند ارزیابی داده های موبایل و همچنین ارزیابی و پیش بینی وضعیت ترافیک را انجام دادیم. در مدیریت بحران، ایمنی نیز پتانسیل خوبی موجود داریم و آماده ایم در زمان های مختلف، پاسخگو باشیم و نیازها را برآورده کنیم. این را هم متعهد می شویم که بعد از انجام کار، در کنار کارفرما باشیم.


در ادامه این نشست، مهندس آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران را یک قطب علمی کاربردی در کشور دانست و از انعقاد این تفاهم نامه همکاری، ابراز خوشحالی کرد.


وی با تاکید بر این‌که خوشبختانه رییس این دانشگاه، هم شخصیت علمی و هم اجرایی در سطح کشور هستند، تصریح کرد: باید نگاه ما به سیستم، مانند ساعت باشد که اگر بخشی از آن کار نکرد، باید شناسایی و اصلاح شود.


آدم‌نژاد افزود: حمل و نقل از نظر من یعنی زندگی. هر جا تحرک باشد، زندگی وجود دارد.


معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: در حوزه ایمنی در کشور، به چند موضوع باید فکر کنیم. مثلاً در شهر تهران، احساس می شود خیابان‌ها فقط برای دارندگان خودرو طراحی شده و در آن، عابر پیاده و راحتی مردم دیده نشده است. در پروژه‌های جامع و توسعه‌ای نیز کمتر راحتی مردم مورد توجه بوده است.


مهندس آدم نژاد گفت: در بخش تصادفات، متخصصانی که ترکیب تجربه و علم را داشته باشند، کم داریم. خروجی ترافیک، نشانگر بی نظمی تمام کارهایی است که انجام شده و لازم است با وجود کمک مردم، در بخش های مربوطه، جدی‌تر برنامه‌ریزی و اقدام شود.


معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از مباحثی که اخیراً مشکل داریم، بحث سرعت در جاده‌هاست که در این زمینه متخصصانی در دولت و دانشگاه باید تربیت شوند. بخش‌های بیمه و صندوق های سرمایه گذاری هم می توانند از نظر مالی کمک کنند.


وی در پایان افزود: وزارت راه و شهرسازی به خود می بالد که میزبان اساتید دانشگاهی است.


بر اساس اعلام وزارت علوم، در پایان این جلسه، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران و وزارت راه و شهرسازی، توسط دکتر ذاکری و مهندس آدم نژاد، امضاء و تبادل شد.

موضوع این تفاهم نامه، گسترش همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری بین معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ترافیک دانشگاه علم و صنعت به منظور جلب مشارکت بیشتر اساتید، محققان و دانشجویان، گسترش همکاری‌های خاص از جمله بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگان علمی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و ایجاد ارتباط و هماهنگی طرفین از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌های تخصصی مشترک، تشکیل کارگروه‌های آموزشی تخصصی مشترک و انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در حوزه تخصصی مورد نیاز است.