02:11 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام» روشی برای رونق موتور صنایع

1399/05/22 14:40

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام» روشی برای رونق موتور صنایع

نماد برتر- حسن رضایی پور: «با اجرای روش افزایش سرمایه‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، سرمایه‌گذاران از محل سود شرکت‌ها منتفع می‌شوند.»

به گزارش نماد برتر، امروز در کنار سه روش قبلی افزایش سرمایه، شامل افزایش سرمایه از محل سود انباشته، از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها،  افزایش سرمایه از محل «صرف سهام با سلب حق تقدم» نیز که مدتی است در انتظار تایید نهایی مجلس بود با اصلاحاتی و با رای اکثریت آرا به تصویب رسید.

حسن رضایی پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه، ضمن مثبت دانستن تصویب این روش افزایش سرمایه در خصوص مزایای آن اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم، می تواند نقدینگی بیشتری را وارد بورس کند و نیز سهامداران جدیدی را وارد بازار سهام کند؛ همچنین شرکت ها از این طریق می توانند سرمایه خود را برای جبران تورم موجود در کالا ها و مواد اولیه خود افزایش دهند. بر این اساس این روش در گردش بیشتر موتور صنایع نقش یاری‌رسان دارد.  

وی اضافه کرد: با این اتفاق، ارزش بازار سرمایه بیشتر خواهد شد و شرکت ها می‌توانند با استفاده از آن در رونق تولید خود از آن استفاده کنند.

این کارشناس بازار نقش این روش را به طور عمده در تامین مالی موثر دانست و افزود: همانطور که اشاره شد با توجه به تورم موجود در مواد اولیه یا سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع یا بنگاه های اقتصادی نسبت به سال های گذشته تقریبا سه برابر شده است، بنابراین تمام بنگاه ها در تولید با مشکل تامین مالی برای سرمایه در گردش خود مواجه شدند که با اجرایی شدن این طرح می توان انتظار داشت سرمایه جدید به شرکت ها تزریق شده و کمبودها جبران شود.

چند توصیه به سهامداران

 رضایی پور تصریح کرد: در چنین شرایطی شرکت ها با ظرفیت بالاتری فعالیت کرده و نسبت‌های سودآوری خود را متعادل خواهند کرد و می توان انتظار داشت سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و از این محل، منتفع شدن سرمایه‌گذاران را هم شاهد باشیم؛ بنابراین ضمن این که اجرای این روش کمک به شرکت‌ها و تولیدکننده هاست، از طرفی دیگر می تواند بر شاخص های کلان اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد.

وی توصیه کرد: سهامداران توجه داشته باشند که درگیر هیجانات و فرهنگ سفته بازی نشده و با تحلیل بنیادین شرکت ها به خرید و فروش و انجام معاملات بپردازند؛ همچنین از تمرکز بر شاخص کل به سمت شاخص هم وزن که مقیاس دقیقتری از بازار است، بروند.  

یادآور می شود، امروز نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه با کلیات لایحه افزایش سرمایه‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم موافقت کردند.