23:25 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
خط تولید لیزرهای فیبری راه‌اندازی شد

1399/05/06 14:27

خط تولید لیزرهای فیبری راه‌اندازی شد

نماد برتر- خط تولید لیزرهای فیبری با کاربری جوشکاری و پردازش برای کاربرد در صنایع گوناگونی مانند نفت و گاز و خودروسازی راه‌اندازی شد.

به گزارش نماد برتر، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانست با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خط تولید کامل لیزرهای فیبری با کاربرد صنعتی را تاسیس کند. این طرح در فاز نخست خود، توان تولید لیزرهای یک کیلو وات با کاربری برشکاری و پردازش مواد را دارد.

سیستم‌های لیزری، عموماً شامل دو بخش هستند؛ بخش اول دستگاه CNC است که منبع لیزر روی آن به اصطلاح سوار می‌شود و بخش دوم منبع تامین کننده لیزر است. این شرکت دانش‌بنیان، منبع تولید لیزر را بومی‌سازی کرده است. لیزرهای فیبری با کاربری صنعتی ساخت این شرکت در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، خودروسازی، لوازم خانگی و صنایع نیروگاهی کاربرد دارد.

از این لیزرها برای تمیزکاری، برش قطعات، تعمیر توربین و جوشکاری نیز استفاده می‌شود. قیمت مشابه اروپایی این محصول حدود ۱۸ هزار دلار است، در حالی که محصول داخلی با نرخ ۱۴ هزار دلار عرضه می‌شود.

این دستگاه برای برش برخی فلزات دارای قطر کمتر از یک سانتی‌متر مناسب است. یکی از کاربردهای دیگر این دستگاه استفاده از آن در روش کلادینگ( ساخت افزایشی) است، این روش مشابه لحیم‌کاری معمول در فلزات است.