16:08 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تجهیزات فناوری باید از رده کالاهای لوکس خارج شوند

1399/05/01 16:34

تجهیزات فناوری باید از رده کالاهای لوکس خارج شوند

نماد برتر- رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از قرار گرفتن تجهیزات فناوری اطلاعات در حوزه کالاهای وارداتی لوکس، گفت: ایران مزیت بسیار بالایی در صادرات محصولات مختلف به ویژه نرم‌افزارها دارد که با ارزبری کم می‌تواند ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

به گزارش نماد برتر به نقل از فدراسیون فاوا،  اعضای کمیسیون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، به صورت مجازی گرد هم آمدند تا آخرین تحولات حوزه فناوری اطلاعات و آخرین اقدام‌های کمیسیون را بررسی کنند.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران، در این نشست با انتقاد از قرار گرفتن تجهیزات فناوری اطلاعات در حوزه کالاهای وارداتی لوکس، از متولیان این حوزه خواست تا دستورات رئیس جمهوری برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و توسعه فناوری اطلاعات را به عنوان برنامه کاری خود قرار دهند.

افتتاح فاز اول درگاه تأمین سرمایه از طریق بورس

طلایی با اشاره به دستور تازه رئیس جمهوری برای ورود شرکت‌های فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای دیجیتال به بورس گفت: برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه طبق هماهنگی که اتاق بازرگانی با بورس داشت، سایتی با عنوان رهسار به عنوان پنجره واحد تأمین سرمایه از طریق بورس راه‌اندازی شده ‌است.  کسانی که بخواهند به بورس وارد شوند و از طریق این بازار افزایش سرمایه بدهند، می‌توانند از طریق این سایت اقدام کنند.

وی از تلاش نمایندگان مجلس برای تصویب قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: طرحی در مجلس ارائه شده‌است که کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی در حال رایزنی برای پیشبرد این طرح است.  موضوع این طرح راهکارهای تسهیل جهش تولید در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تهیه شده‌است.

تلاش برای فراگیرتر شدن پروانه تولید نرم‌افزار

رئیس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: پروانه تولید نرم‌افزار، یکی از موضوعاتی است که مورد توجه کمیسیون فاوای اتاق ایران قرار دارد.

طلایی با اشاره به تعداد ناچیز شرکت‌های تولیدی فعال در این حوزه گفت: در حال حاضر ۲۰۰ شرکت در سراسر کشور از پروانه بهره‌برداری تولید نرم‌افزار استفاده می‌کنند. این تعداد پروانه نسبت به کل فعالان حوزه آی‌سی‌تی در کشور بسیار ناچیز است. در پی این هستیم که از طریق فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، با وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی کنیم تا تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی را به سمت تولید نرم‌افزار هدایت کنند.

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که با توجه به نرخ برابری ارز، ایران مزیت بسیار بالایی در صادرات محصولات مختلف به ویژه نرم‌افزارها، خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد که با ارزبری کم می‌تواند ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشور و فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کند.

رئیس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: نرخ ارز قطعاً در بخش تولید ما تبعات بسیار زیادی دارد و عملاً تولید کنندگان حوزه فناوری اطلاعات نمی‌توانند با وضعیت بی‌ثباتی در بازار ارز، برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته‌باشند و برای تأمین تجهیزات مورد نیازشان برای تولید با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

تجهیزات فناوری اطلاعات نباید کالای لوکس تلقی شود

طلایی تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی از دستورات رئیس جمهور مبنی بر توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور پیروی کنند. متولیان و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران دولتی، از جمله وزارت صمت، وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد باید با توجه به رهنمودهای رئیس جمهوری تصمیم‌های مناسبی بگیرند.

وی همچنین افزود: در ایران هنوز هم تجهیزات فناوری اطلاعات در چارچوب کالاهای لوکس تلقی می‌شوند. این در حالی است که در هیچ کشوری در دنیا دیگر به این کالاها به عنوان کالای لوکس و تجملی نگاه نمی‌کنند.

رئیس هیات مدیره فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: فناوری اطلاعات به‌عنوان موتور متحرک، می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد کمک کند و پایه و زیرساخت اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود. حوزه فناوری اطلاعات از تجهیزات پزشکی گرفته تا هوافضا، دخیل و غیرقابل چشم‌پوشی است. اما باوجود این اهمیت، هنوز واردات کالاها و تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات در رده کالاهای آرایشی-بهداشتی کالای لوکس و تجملی تلقی می‌شود.