18:45 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات بورس از امروز

1399/05/01 14:25

کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات بورس از امروز

نماد برتر- طبق مصوبه سازمان بورس کارمزد معاملات از امروز ۱ مرداد ماه، ۲۰ درصد کاهش یافته و ۳۰ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات نیز به حساب صندوق سرمایه گذای مشترک توسعه بازار سرمایه واریز می‌شود.
به گزارش نماد برتر، طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار که به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس ابلاغ شده است، کارمزد معاملات در بورس از امروز (چهارشنبه، یکم مرداد) ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

بر همین اساس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار این تصمیم را با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه سرمایه گذاران در بازار اوراق بهادار اتخاذ کرده است.

همچنین بر اساس این مصوبه، ۳۰ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات در بورس، , فرابورس و شرکت‌های کارگزاری به‌صورت روزانه به حساب صندوق سرمایه گذای مشترک توسعه بازار سرمایه واریز می‌شود.
 
بر همین اساس کارشناسان بسیاری معتقدند که کاهش کارمزد معاملات تاثیری بر بازار سرمایه ندارد و سازمان بورس وظیفه اصلی دیگری دارد که باید به آنها رسیدگی کند.
 
در همین رابطه علی حیدری کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است: کاهش کارمزد معاملات که سازمان بورس و اوراق بهادار آن را تصویب کرده است در وهله‌ی اول و به شکل ظاهری، قدم مثبتی است، اما تاثیری بر بازار سرمایه ندارد.
 
وی عنوان کرد: بهترین کار این است که سازمان بورس اجازه دهد تا اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و نهاد‌ها مجوز کارگزاری‌ها را آسان‌تر دریافت کنند، از این جا به بعد رقابت بین کارگزاری‌ها آغاز می‌شود و رقابت بیشتر در بازار سرمایه قیمت اصلی را مشخص می‌کند، بنابراین نیازی نیست سازمان بورس دستوری قیمت را کنترل کند.
 
حیدری در ادامه مطرح کرد: در شرایط فعلی، مقصر دانستن کارگزاری‌ها و تحت فشار قرار دادن آن‌ها به دلیل دریافت کارمزد، کار درستی نیست و راهکار سازمان بورس در این شرایط این است که مجوز ثبت شرکت و راه اندازی کارگزاری‌ها را آسان‌تر کند. بدین ترتیب رقابت بین کارگزاری‌ها ایجاد می‌شود و در این شرایط کارگزاری‌ها به سمت ارائه خدمات بیشتر و دریافت کارمزد کمتر قدم بر می‌دارند.