19:49 | پنجشنبه 30 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحقق جهش تولید با تخصیص صحیح منابع در کشور

1399/04/24 09:58

سعدوندی :

تحقق جهش تولید با تخصیص صحیح منابع در کشور

نماد برتر- یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در کشور تاکید کرد: اگر تخصیص منابع در کشور به درستی صورت گیرد و عوامل غیر اقتصادی یعنی عوامل سیاسی و اجتماعی هیچ دخالتی نداشته باشند، جهش تولید در کشور رونق می‌گیرد.
به گزارش نماد برتر، با چشم انداز ترسیمی سال گذشته، اقتصاد کشور تا حدودی رونق گرفت و از این رو، مقام معظم رهبری شعار امسال را «جهش تولید» نامگذاری کرده تا چرخ تولید بیشتر در کشور بچرخد و تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر گذار باشد. اما باید دقت داشت اگر «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «فضای کسب‌وکار» در کشور اصلاح شود، مشکلات اقتصادی پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهند شد.

در این رابطه علی سعدوندی استاد اقتصاد کلان و بانکداری  اظهار کرد: سیستم بانکی باید تخصیص منابع در کشور را ایجاد کند؛ به عبارتی دو سیستم بازار سرمایه و سیستم بانکی تخصیص منابع در کشور را انجام دهند که اگر این تخصیص کارا باشد، اقتصاد رشد می‌کند. بر همین اساس توسعه مالی، مقدم‌تر از توسعه اقتصادی در کشور است.

وی تصریح کرد: نقش سیستم بانکی در اقتصاد‌های پیشرفته بسیار مهم است، اما در کشور ما سازوکار‌های لازم برای افزایش کارایی سیستم بانکی وجود ندارد. از طرفی در کشور ما تسهیلات تکلیفی وجود دارد که وام‌هایی به مدیران و سهامداران در بانکهای دولتی و خصوصی داده می‌شود در حالی که این امر در کشور‌های دیگر موضوعیتی ندارد.

سعدوندی بیان کرد: اگر تخصیص منابع در کشور به درستی صورت گیرد و عوامل غیر اقتصادی یعنی عوامل سیاسی و اجتماعی هیچ دخالتی در این موضوع نداشته باشند، جهش تولید در اقتصاد کشور صورت می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تخصیص منابع بانک‌ها باید در جهت کاراترین تسهیلات باشند؛ تسهیلاتی که بالاترین بازدهی و کمترین ریسک را دارند و اگر این چنین تخصیص دراقتصاد صورت گیرد، به جهش تولید در کشور کمک می‌کند.

سعدوندی گفت: واقعیت این است که برای دهمین سال، نرخ رشد تشکیل سرمایه برای کشور ما منفی است. یعنی طی ۱۰ سال پیاپی، این نرخ منفی بوده و دلیل آن هم این است که چه مقدار از این منابع در اقتصاد است. در کشور ما بیش از ۹۰ درصد منابع در نظام بانکی است بنابراین تخصیص منابع به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ بهره بانکی می‌تواند گام مهمی در تحقق جهش تولید باشد یا خیر؟ بیان کرد: کاهش نرخ سود بانکی در جهت تضعیف اقتصاد خواهد بود، زیرا زمانی که نرخ تورم افزایش می‌یابد، سرعت گردش پول را بالا می‌برد و تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: نرخ سود بانکی باید متعادل باشد که امروزه نرخ بهره بانکی، پایین‌تر از نرخ تورم است. در این شرایط نرخ سود بانکی نباید کاهش پیدا کند بلکه باید روند صعودی را طی کند.