01:08 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
واکنش حماس و جهاد اسلامی به شهادت اسیر فلسطینی/ اعتراض و عزاداری اسیران در زندان‌های اسرائیل

1399/04/18 15:15

واکنش حماس و جهاد اسلامی به شهادت اسیر فلسطینی/ اعتراض و عزاداری اسیران در زندان‌های اسرائیل

نماد برتر- به دنبال شهادت یکی از اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، حماس و جهاد واکنش نشان دادند.

به گزارش نماد برتر به نقل از شبکه خبری المیادین، منابع فلسطینی اعلام کردند سعدی الغرابلی، اسیر فلسطینی در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

در این راستا عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس گفت: شهادت الغربلی به دلیل سهل‌انگاری در ارائه خدمات پزشکی تجاوز از خطوط قرمز در سیاست‌های سیستماتیک اسرائیل علیه اسیران درباره فراهم نکردن خدمات انسانی و پزشکی برای آن‌هاست.

وی افزود: افزایش شهیدان اسیر به ۲۲۴ تن نشان‌ دهنده وحشی‌گری رژیم اشغالگر اسرائیل و زیرپا گذاشتن تمام ارزش‌های اخلاقی و انسانی و عرف بین‌المللی در برخورد با اسیران است.

القانوع گفت: نهادهای حقوقی، انسانی و بین‌المللی باید در رابطه با برخورد اسرائیل با اسیران سکوت خود را بشکنند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اسیر قهرمان ۲۶ سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذراند و با درد ظلم و تجاوز در سایه بی‌توجهی نهادهای بین‌المللی و حقوقی دست و پنجه نرم کرد تا اینکه در میان سکوت این نهادها در برابر جنایت‌های اسرائیل علیه اسرا اعدام شد.

در این بیانیه آمده است: رژیم اشغالگر اسرائیل و اداره زندان‌های این رژیم مسؤولیت کامل اهمال‌کاری در ارائه خدمات پزشکی به اسیران را برعهده دارند. این سیاست اعدام تدریجی اسیران است که با هدف ممانعت از ادامه مبارزه مردم فلسطین صورت می‌گیرد.

همچنین باشگاه اسیر فلسطینی، مقامات اسرائیل را مسؤول شهادت سعدی الغرابلی اعلام کرد. این نهاد افزود، الغرابلی با جنایت بی‌توجهی پزشکی طی چندین سال روبه‌رو بود و سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در حق اسیران در زندان‌هایشان از جمله شکنجه در سطوح و با ابزارهای مختلف، شرایط سخت بازداشت، سلول انفرادی و سرکوب ابزارهای قوه قهریه و هستند و بر سرنوشت و جان اسیران تاثیر دارند.

در همین حال اسیران فلسطینی امروز (چهارشنبه) تصمیم گرفتند تمام بخش‌های زندان‌ها را برای عزاداری به خاطر شهادت الغرابلی و در اعتراض به سیاست اهمال‌کاری پزشکی ببندند.

اسیران از همگان به ویژه گروه‌های مقاومت خواستند برای نجاتشان فورا وارد عمل شوند.

اسیران همچنین در اعتراض به شهادت الغرابلی وعده‌های غذای خود را پس دادند و به محض رسیدن خبر شهادت الغربلی به آن‌ها الله اکبر سر دادند.

اسرای فلسطینی به ویژه در زندان عتصیون در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند طوری که هیئت امور اسیران از فاجعه واقعی خبر داد که ۲۱ اسیر با آن مواجهند. این اسیران آماده اعتصاب غذا هستند.