11:30 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
خودکفایی کامل در تولید چادر مشکی نیازمند چیست؟

1399/04/18 09:35

خودکفایی کامل در تولید چادر مشکی نیازمند چیست؟

نماد برتر- عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران مشکل اصلی در رسیدن به خودکفایی تولید چادر مشکی در فرآیند بافندگی، رنگرزی و تکمیل عنوان کرد و گفت که در تولید ۱۰ میلیون متر حال حاضر چادر مشکی، حدود ۴۰ درصد خودکفا هستیم.

به گزارش نماد برتر، دو روز پیش در شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از گرید TG۶۷۰S چادر مشکی برای اولین بار در کشور رونمایی شد و مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی اعلام کرد که با راه‌اندازی این خط تولید شرکت پتروشیمی شهید تندگویان سالانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نیاز کشور به این گرید برای تولید چادر مشکی را تامین می‌کند و بدین ترتیب کشور از واردات این محصول کاملاً بی نیاز خواهد شد. اما در این رابطه عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران گفت که در حال حاضر تولید سالانه چادر مشکی در تنها واحد تولید چادر مشکی در کشور ۱۰ میلیون متر است که به ۲۰۰۰ تن از این ماده اولیه نیاز دارد و اگر تا سال آینده با افتتاح یک واحد تولیدی دیگر که زمزمه‌هایی از آن شنیده شده، تولید کشور به ۳۰ میلیون متر برسد، نیاز کشور به این ماده اولیه نهایتا ۸۰۰۰ تن خواهد بود.

علیرضا حائری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تولید این ماده قدم اول در راستای خودکفایی در تولید چادر مشکی بوده، اظهار کرد: پتروشیمی تندگویان سال‌هاست که چیپس پلی استر گرید مورد نیاز صنایع نساجی که تبدیل به نخ و الیاف می‌شود و چیپس پلی استر مورد نیاز تولید بطری‌های پلاستیکی را تولید می‌کند و این دو محصول عمده تولید پتروشیمی تندگویان است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر چیپس پلی استر، الیاف پلی استر مورد نیاز صنایع ریسندگی هم در تندگویان تولید می‌شود، گفت: تولید چیپس پلی استر گام مثبتی است، اما باید اقدام های بعدی هم در نظر گرفته شود چرا که این ماده باید در کارخانجات ریسندگی تبدیل به فیلامنت پلی استر شود. البته فیلامنت مورد نیاز پارچه چادر مشکی فیلامنت مخصوصی است که باید در سیستم‌های ای تی وای تولید شود. این سیستم نخ را با تاب بسیار بالاتولید می‌کند که مخصوص تولید چادر مشکی است. از حدود دو سال پیش کارخانجات تولید الیاف فیلامنت پلی استر در کشور نخ مخصوص چادر مشکی را تولید می‌کنند و پیش از آن این نخ از کره وارد می‌شد.

حائری با بیان اینکه مشکلات تولید چادر مشکی مربوط به مراحل بعد از تولید نخ است، تصریح کرد: به عبارت دیگر تبدیل نخ به پارچه چادر مشکی در کارخانجات بافندگی که ماشین‌آلات مخصوص نیاز دارد تا بتواند پارچه کرپ و شبه کرپ تولید کنند و همچنین مرحله سخت‌تر شامل رنگرزی و تکمیل پارچه است که تجهیزات، ماشین آلات و دانش ما در این زمینه هنوز کافی نیست.

وی با اشاره به اهمیت رنگرزی پارچه چادر مشکی، گفت: رنگرزی پارچه چادر مشکی باید به گونه‌ای باشد که بور و قرمز نشود، ثبات سایشی خوبی داشته باشد، گرد و غبار را به خود جذب نکند و حالت لختی و لطافت را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا اعلام شده چیپس پلی استر گرید نساجی مورد نیاز تولید چادر مشکی به اندازه کافی یعنی ۲۰ تا ۳۰ هزار تن تولید می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که در حال حاضر در حوزه چادر مشکی تنها تولیدکننده چادرمشکی در شهرکرد با ظرفیت ۱۰ میلیون متر فعالیت می‌کند که نهایتاً ۲۰۰۰ تن چیپس پلی استر نیاز دارد. البته خبرهای از افتتاح یک واحد تولید چادر مشکی با ظرفیت ۲۰ میلیون تن در قزوین تا سال آینده هم شنیده شده که به حدود ۴۰۰۰ تن پلی استر نیاز دارد. بنابراین اگر تا سال آینده تولید چادر مشکی به ۳۰ میلیون متر هم برسد، نهایتاً به ۸۰۰۰ تن چیپس پلی استر نیاز دارد و ۲۰ هزار تنی که در خبر به آن اشاره شده برای زمانی است که بتوانیم به اندازه نیاز کشور یعنی ۷۰ میلیون متر مشکی را تولید کنیم.

بنابراین به گفته عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران، مشکل اصلی در رسیدن به خودکفایی تولید چادر مشکی در فرآیند بافندگی، رنگرزی و تکمیل است و در بخش ریسندگی مشکلی وجود ندارد. البته تنها واحد تولید چادر مشکی در شهرکرد شامل یک خط تولید کامل چادر مشکی به غیر از ریسندگی است که نخ را به صورت آماده می‌خرد، اما بافت، رنگرزی و تکمیل را انجام می‌دهد، البته مواد رنگرزی و تکمیل همچنان از کره وارد می‌شود. به عبارت دیگر برای قسمت بافت نیاز است ماشین آلات از خارج وارد شود، در قسمت رنگرزی و تکمیل هم علاوه بر ماشین آلات مواد رنگرزی و تکمیل هم باید وارد شود.

حائری با بیان اینکه در تولید ۱۰ میلیون متر حال حاضر چادر مشکی، حدود ۴۰ درصد خودکفا هستیم، گفت: نکته‌ دیگری که باید به آن توجه شود این است که ایران اساسا تولیدکننده ماشین آلات نیست و تمام نیاز ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تکمیل به لحاظ ماشین آلات از خارج تامین میشود. بنابراین تا رسیدن به خودکفایی کامل در بخش چادر مشکی راه زیادی باقی مانده است.