12:08 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
جایگزینی ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار با شبکه سیم‌ مسی

1399/04/17 15:06

جایگزینی ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار با شبکه سیم‌ مسی

نماد برتر- مدیرعامل توانیر گفت: جایگزینی ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار با شبکه سیم‌ مسی در دولت تدبیر و امید میسر شد.

به گزارش نماد برتر- محمدحسن متولی زاده در مراسم افتتاح پروژه‌های صنعت برق با بیان اینکه استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و به‌خصوص در تابستان، استانی پرمصرف در زمینه برق است و در این استان با حمایت استاندار و دیگر مسئولان، در دو بخش احداث و توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت مصرف برق تلاش‌ها و موفقیت‌های قابل توجهی به‌دست آمده است‌، اظهار کرد: در بخش ساز و کارها یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توانیر در بخش توزیع که شعار آشتی شبکه برق با شاخ و برگ درختان است، جایگزینی شبکه سیم‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار بوده که استان خوزستان و استان خراسان شمالی در اجرای این پروژه پیشتاز هستند.

مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص مزایای این پروژه گفت: جایگزینی و اصلاح شبکه فرسوده با حفظ محیط زیست، کاهش تلفات غیرفنی، کاهش برق دزدی‌ها، کاهش خسارات و خاموشی‌های ناشی از سرقت سیم‌های مسی، توسعه اشتغال و افزایش ایمنی شبکه برق در حوادث طبیعی و برخورد اجسام از اهداف اصلی و مزایای این طرح است.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه نقش مهم و حیاتی در کاهش تلفات شبکه توزیع داشته است، افزود: در دولت تدبیر و امید، بیش از ۸۰ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین شبکه مسی شده که تاکنون علاوه بر استان خراسان شمالی، در شهر مشهد نیز ۱۰۰ درصد این طرح اجرایی شده و در شهرهای تهران، شیراز و استان‌های لرستان و فارس نیز تا پایان سال جاری به‌صورت کامل اجرایی شده و به بهره برداری خواهد رسید.

۴۰ پروژه صنعت برق در استان خوزستان افتتاح شد

گفتنی است؛ ۴۰ پروژه صنعت برق استان خوزستان با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. این پروژه‌ها که در مرکز پایش صنعت برق و از طریق ویدئو کنفرانس به‌صورت همزمان به بهره‌برداری رسید، شامل ۱۳ پروژه پست های ۱۳۲ کیلوولت، ۱۳پروژه توسعه خطوط ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت و ۹ پروژه تعویض هادی خطوط ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت در سطح استان و نیز پنج پروژه بانک خازن در پست های ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت در اهواز، آبادان و مسجد سلیمان است.

بهره‌برداری این پروژه‌ها که عملیات اجرایی آنها از سال ۹۷ آغاز شده، در مجموع  ۳۱۰ میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان از محل منابع ساخت و ساز و منابع دولتی هزینه در برداشته است.

با بهره‌برداری از این پروژه‌ها  ۱۱۲۴ فرصت شغلی به صورت مستقیم و برای ۲۱۲۷ نفر دیگر به صورت غیر مستقیم ایجاد شده است.

اجرای این پروژه‌ها شامل استقرار ۱۹ دستگاه ترانس مجموعاً به ظرفیت ۵۵۱ مگاولت آمپر، ۸ دستگاه بانک خازنی مجموعا به ظرفیت ۳۷.۲ مگاوار، ۱۸۵ کیلومتر مدار و ۹۶ کیلومتر فیبر نوری و ۱۲۳.۵ کیلومتر مدار هادی پرظرفیت است.

این پروژه‌ها با اهداف افزایش تعداد فیدرهای خروجی، افزایش قابلیت اطمینان و پایداری و نیز کاهش محدودیت و احتمال خاموشی اجرا شده‌اند.

پروژه تبدیل شبکه سیمی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار در استان خراسان شمالی به بهره‌برداری رسید

همچنین پروژه تبدیل شبکه سیمی فشار ضعیف به کابل خودنگهدار در استان خراسان شمالی  با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان از محل منابع ساز و کارها به بهره‌برداری رسید، اجرای این پروژه که از سال ۹۷ آغاز شده، برای ۳۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم فرصت اشتغال ایجاد کرده است.

این پروژه شامل شبکه‌ای به طول ۲۳۰۰ کیلومتر است که با اهداف پیشگیری از برق‌های غیرمجاز، حذف سرقت شبکه‌های مسی، ایمن‌سازی شبکه‌های عمومی برق، حفظ مبلمان شهری و بهبود پروفایل ولتاژ به بهره‌برداری رسید.

سامانه بیمه حوادث مشترکان برق توانیر به بهره‌برداری رسید/ پرداخت خسارت‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری

همچنین سامانه بیمه حوادث مشترکان برق شرکت توانیر امروز سه‌شنبه و در دهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید،  برای اجرای این پروژه شامل سامانه اطلاع‌رسانی تحت وب که از سال ۹۸ آغاز شده، از محل منابع ساز و کارها و منابع دولتی، ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

گردش مالی خسارت بیمه در سال ۹۸، ۸۴ میلیارد تومان و در سال ۹۹ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و شرکت توانیر، برق منطقه‌ای و توزیع برق و شرکت بیمه به صورت متمرکز فرآیند را رصد می‌کنند.

این پروژه با اهداف دسترسی آسان و شفاف مردم برای اعلام خسارت‌های ناشی از حوادث داخل منزل، اعلام کد رهگیری به مردم و نظارت بر اجرای روند پرداخت خسارت از طریق شرکت بیمه مربوطه اجرا شده که با این اقدام دیگر نیاز به مراجعه حضوری مردم نیست و پرداخت خسارت‌ها به مردم افزایش می‌یابد.

پروژه رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه نکا به بهره‌برداری رسید

همچنین پروژه رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه نکا در استان مازندران با اعتباری بالغ بر ۳۳۵ میلیارد ریال توسط وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.  با اجرای این پروژه در نیروگاه نکا که با هدف رفع محدودیت تولید واحدها به میزان ۲۳ مگاوات انجام شده، زمینه اشتغال یکصد نفر فراهم شده است.

برای اجرای این طرح حدود ۳۳۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که هزینه‌های انجام شده برای این پروژه نسبت به افزایش توان حاصل شده کمتر از ۱۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث واحد بخار جدید است و این امر نشان دهنده توجیه اقتصادی اجرای این طرح‌ها در نیروگاه‌هاست.

رفع محدودیت تولید واحدها به میزان ۲۳ مگاوات، کاهش مصرف آب دمین به میزان ۲۰ مترمکعب در ساعت، کاهش نرخ خروج اضطراری و افزایش ضریب آمادگی واحدها و همچنین کاهش میزان مصرف داخلی واحدها از جمله اهداف اجرای پروژه یادشده است.