05:57 | جمعه 28 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
فرش ایران فاقد بسته‌بندی و تبلیغات مناسب است

1396/10/04 09:30

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

فرش ایران فاقد بسته‌بندی و تبلیغات مناسب است

پایگاه خبری راد: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: شرایط و فضای فرش کشور مطلوب نیست و در همین راستا بسته مناسب با تبلیغات درست وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری راد منطقه مرکزی، حمید کارگر در نشست با اعضای گروه فرش دانشگاه اراک در این دانشگاه اظهار کرد: رشد قارچ‌گونه رشته‌های آموزش عالی که بدون توجه به نیاز، ظرفیت، منابع و محتوا کیفیت را تحت‌الشعاع قرار داده است، رشته فرش نیز نباید به این امر دچار شود و و باید از توسعه و افزایش کمی رشته فرش در دانشگاه‌های کشور کاست و روند کیفی‌سازی این رشته را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه در دولت دهم در کلیه سفرهای استانی ایجاد و تاسیس رشته فرش در استان‌ها جز مصوبات همیشگی بود و این تاسیس به نتیجه‌ای منفی برای رشته فرش در کشور منجر شد، گفت: البته در فضا و نقاطی از کشور که ظرفیت لازم برای راه‌اندازی رشته فرش وجود دارد می‌توان روند توسعه را دنبال و خلاهای موجود را به این واسطه جبران کرد.

کارگر با اعلام آمادگی جهت همراهی با دانشگاهیان و کادر علمی رشته فرش افزود: مرکز ملی فرش ظاهرا متولی فرش دستبافت در کشور است، اما متولی آموزش عالی نیست و تنها می‌توان با نگاه هم‌افزایی پیش رفت.

وی پایه اولیه مرکز ملی فرش ایران را مباحث علمی و تحقیقاتی دانست و بیان کرد: با ایجاد و راه‌اندازی مرکز در سال ۱۳۸۳ مرکز تحقیقات اساس کار علمی مرکز شد و امروز نیز باید پیوندی درست بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود و بر همین اساس مرکز ملی فرش ایران در کلیه ۳۱ استان کشور اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد نیازهای واقعی و توجه به کلیه مراحل و جزئیات فرش کرده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران حمایت از فارغ‌التحصیلان رشته فرش، حمایت از تالیفات و انتشارهای حوزه فرش و برگزاری المپیادهای فرش دستبافت را اقدامی در جهت به خدمت گرفتن فعالان این حوزه و توسعه تولید و فروش دانست و تصریح کرد: فضای فرش کشور خوب نیست و این شرایط متاثر از عواملی داخلی و خارجی همچون وضع تحریم‌ها، تغییر سلیقه مصرف‌کننده و ظهور کف‌پوش های جدید است.

وی تاکید کرد: با وجود این شرایط اما همچنان تجارت و اعداد صادراتی ایران نشان از صدرنشینی کشور در بازارهای جهانی پیشتر از هند و پاکستان و ترکیه دارد و باید این روند بهبود شرایط دنبال شود.

کارگر با اشاره به اینکه رشته فرش بین رشته‌ای است و مطالبه مرکز ملی فرش ایران در حوزه آموزش توجه به این امر و نگاهی متناسب با شرایط است، بیان کرد: حوزه فرش دستبافت خلاهای بسیاری دارد و این دانشجویان و فعالان این حوزه هستند که می‌توانند با شناسایی درست به رفع مشکلات و جبران خلاها بپردازند.

وی تاکید کرد: فرش دستبافت ایران متنوع و قابلیت پاسخگویی به هر سلیقه‌ای را دارد و این موضوع باید از قالب شعار خارج و وارد عمل شود و تلفیق این هنر با صنعت معماری و دکوراسیون می‌تواند به تثبیت فرش و بازارها را بیانجامد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه به واسطه پایان‌نامه‌ها می‌توان پیوندی بین رشته‌های مرتبط با رشته فرش ایجاد کرد، افزود: فرش ایران امروز فاقد بسته بندی مناسب برای بازاراهای جهانی و تبلیغات درست است و تنها می‌توان با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته خلاهای موجود را پر کرد و مرکز ملی فرش نیز آمادگی همراهی آموزش و پژوهشی در این مسیر را دارد.

 

برچسب ها:

مرکز ملی فرش