16:26 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
رشد تولید محصولات منتخب معدنی

1399/04/14 12:30

/گزارش عملکرد سال ۹۸/

رشد تولید محصولات منتخب معدنی

نماد برتر- طبق آمار در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال پیش از آن (۱۳۹۷)، از ۱۱ محصول منتخب معدنی هشت محصول افزایش تولید و تنها سه محصول کاهش تولید داشته‌اند.

به گزارش نماد برتر-  آمار عملکرد سال ۱۳۹۸ منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در تولید محصولات منتخب معدنی در  سال گذشته، هشت محصول افزایش تولید ۱.۴ درصدی تا ۱۳.۲ درصدی را نسبت به آمار تولید در سال ۱۳۹۷ تجربه کرده‌اند.

بر این اساس ظروف شیشه‌ای  بیشترین میزان تولید را در سال گذشته تجربه کرده است. در طول سال ۱۳۹۸، بیش از ۵۳۰ هزارتن ظرف شیشه‌ای تولید شده است که نسبت به ۴۶۸ هزارتن تولید شده در سال ۱۳۹۷، رشد ۱۳.۲ درصدی داشته است.

پس از آن سیمان، ظروف چینی و فولاد خام به ترتیب رشد تولید ۷.۹،   ۷.۶ و ۷.۴ درصدی را در طول سال ۱۳۹۸، نسبت به سال ۱۳۹۷ تجربه کرده‌اند. در سال ۱۳۹۸، میزان تولید سیمان شش میلیون و ۱۳۹ هزار تن، ظروف چینی ۵۴ هزار تن و فولا خام ۲۵ میلیون و ۳۴۴ هزار تن بوده است. این سه محصول در سال ۱۳۹۷ به ترتیب سیمان حدود  پنج میلیون و ۶۸۹ هزار تن، ظروف چینی ۵۰  هزار تن  و فولاد خام ۲۳ میلیون و ۶۰۶ هزار تن تولید شده‌اند.

 در طول مدت سال ۱۳۹۸، همچنین شیشه‌جام، چینی بهداشتی و محصولات فولادی نیز در سطح ۵ درصد رشد تولید نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته‌اند. این محصولات به ترتیب از ۹۸۱ هزارتن، ۱۰۴ هزار تن و ۱۹ میلیون و ۵۷۸ هزار تن تولید شده در سال ۱۳۹۷ به یک میلیون و ۳۹ هزارتن، ۱۰۹ هزار تن و ۲۰ میلیون و ۵۴۸ هزار تن در سال گذشته رسیده‌اند که به ترتیب ۵.۹، ۵.۱ و ۵ درصد رشد تولید را تجربه کرده‌اند.  

طبق آمار کمترین میزان تولید مربوط به کاتد مس است که با رشد ۱.۴ درصدی از ۲۴۹ هزارتن تولید شده  در سال ۱۳۹۷ به، ۲۵۲ هزار تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است. کمترین رشد تولید در محصولات معدنی در مدت یاد شده، مختص کاتد مس بوده که با ۲۰۷ هزار تن تولید شده در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۰۱ هزار تن بوده است، رشد ۳.۱ درصدی تولید داشته است.

در مقابل اما  شمش آلومینیوم، کنسانتره زغال‌سنگ و آلومینا نیز به ترتیب ۷.۸  درصد، ۶.۴  درصد و ۲.۳ درصد در طول سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ کاهش تولید داشته‌اند.

براین اساس شمش آلومینیوم در سال گذشته ۲۸۵ هزار تن، کنسانتره زغال‌سنگ یک میلیون و۵۲۲ هزار هزار تن و آلومینا ۲۳۲  هزارتن تولید شده است که به ترتیب میزان تولید این محصولات در سال ۱۳۹۷، به ترتیب ۳۱۰ هزارتن، یک میلیون و ۶۲۶  هزار تن و ۲۳۷  هزار تن بوده است.