02:36 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
برگزاری رویداد ایده‌پردازی ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع

1399/04/10 11:25

برگزاری رویداد ایده‌پردازی ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع

نماد برتر- دومین رویداد ملی ایده‌پردازی و طراحی و ساخت نانو حسگرهای زیستی تشخیص سریع در حوزه‌های طراحی و ساخت انواع حسگرهای تشخیص مستمر بیرون بدنی و درون بدنی و حسگرهای تشخیصی سریع پوشیدنی در شهریورماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش نماد برتر- دکتر ابوالفضل میرزاپور، دبیر شبکه پیشران و رویداد ملی طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع، این شبکه را اولین شبکه ملی نوآوری در حوزه فناوری‌های راهبردی توصیف کرد و افزود: با همکاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست‌فناوری کشور و با هدف بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی طراحی و ساخت سامانه‌های تشخیص سریع در کاربردهای مختلف پزشکی و غیر پزشکی، دومین رویداد ملی ایده‌پردازی و طراحی و ساخت نانو حسگرهای زیستی تشخیص سریع را شهریور ماه سال جاری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌کنیم.

وی این رویداد ملی را بستری جهت هدفمندسازی و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و دانش کشور به منظور توسعه فناوری و ارتقاء کارآفرینی در حوزه حسگرهای زیستی دانست و افزود: علی‌رغم توانمندی‌های دانشی قابل توجه کشور در این حوزه متاسفانه بخش قابل توجهی از نیاز کشور در این حوزه از طریق واردات تامین می‌شود. در حالی که امکان دستیابی به این فناوری‌ها در داخل و با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی وجود دارد.

دبیر دومین رویداد ملی ایده‌پردازی و طراحی و ساخت نانوحسگرهای زیستی تشخیص سریع، مهمترین حوزه‌های موضوعی این رویداد را طراحی و ساخت انواع حسگرهای تشخیص مستمر بیرون بدنی و درون بدنی، طراحی و ساخت نانوحسگرهای تشخیصی LFA، طراحی و ساخت حسگرهای تشخیصی سریع پوشیدنی و طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص سریع غیر متعارف اعلام کرد.

میرزاپور خاطر نشان کرد: در این رویداد ملی اساتید، دانشجویان، صاحب‌نظران و خبرگان علمی که در این حوزه فعالیت کرده و طی تحقیقات و پژوهش‌های خود به نمونه‌های آزمایشگاهی دست یافتند می‌توانند طرح‌های خود را تا ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۹ از طریق سایت شبکه پیشران به آدرس www.fast-diagnostic.ir به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.

به گفته وی طرح‌های دریافت شده برتر پس از ارزیابی علمی و تخصصی و همچنین بررسی قابلیت‌های نوآورانه ضمن بهره مندی از جوایز نقدی و حمایت‌های معنوی شبکه، در روز رویداد که در شهریور ماه سال ۹۹ برگزار می‌شود، در حضور سرمایه‌گذاران، شتابدهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارائه می‌شوند. طرح‌های برگزیده ضمن دریافت گواهی تائید از حمایت‌های تجاری سازی شبکه بهره‌مند می‌شوند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، دبیر شبکه پیشران همچنین از راه اندازی اولین مدرسه تخصصی نانوبیوسنسور با حضور مدرسان تراز اول کشور در این حوزه خبر داد و افزود: مدرسه تخصصی نانوبیوسنسور که به صورت سالانه برگزار می‌شود در نظر دارد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور در این حوزه سطح علمی و مهارتی دانشجویان و پژوهشگرانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، را افزایش دهد. آشنایی با مفاهیم پایه نانوبیوسنسور، آشنایی با روش های طراحی و ساخت نانوبیوسنسورهای تشخیص سریع بر پایه موبایل از جمله اصلی ترین واحد های درسی این مدرسه تخصصی است.