11:44 | پنجشنبه 30 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
ادامه رشد بانکی ها در بازار سرمایه

1399/03/25 12:19

ادامه رشد بانکی ها در بازار سرمایه

نماد برتر- 25 خرداد، شاهد عرضه صف‌های خرید و بازار متعادلی خواهیم بود. به نظر می‌رسد که ادامه رشد بازار بستگی به رویداد‌های مثبت جدید خواهد داشت.

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش  نماد برتر، روز گذشته شاهد دست یابی شاخص کل بازار سرمایه به ارقام جدید بودیم. شاخص کل با ۳۶ هزار و ۱۲۷ واحد افزایش و معادل ۳.۱۳ درصد به یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد نزدیک شد. به این ترتیب شاخص کل در آستانه رسیدن به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بوده و با توجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه به نظر می‌رسد که امروز شاهد دست یابی به این عدد باشیم.

شاخص کل هم وزن نیز رشد ۲.۷ درصدی را تجربه کرد و به رقم بی نظیر ۳۷۸ هزار و ۱۲۰ واحد رسید.
نماد‌های "فولاد"، "فملی"، "فارس" و "وبملت" بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.
ارزش معاملات نیز به ۱۴۶ هزار میلیارد ریال رسید تا مجددا شاهد کاهش ارزش معاملات از سطح ۲۰۰ هزار میلیارد ریال باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه کلان رییس کل بانک مرکزی گزارش مرکز آمار را رد کرد و در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: گزارش تحولات اقتصادی بخش واقعی اقتصاد ایران درسال ۱۳۹۸، بیانگر مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور، در سال گذشته،بوده و این در حالی است که بر اساس ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ایران بدون لحاظ بخش نفت شاهد رشد منفی ۱ درصدی در سال ۱۳۹۸ بوده ایم. براساس گزارش حوزهٔ معاونت اقتصادی بانک، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸، معادل ۱/۱+ درصد بوده که برمبنای بخش‌های فعالیت، کشاورزی۸/۸+ درصد، گروه صنعت ومعدن ۲/۳+ درصد و خدمات عمدتاًبه خاطرتأثیرشیوع کرونا در فصل آخرسال۰/۲- درصدبوده است.

به علت کاهش درآمد نفت، رشداین بخش ۳۸/۷-درصد بود که درنتیجه آن، رشد اقتصادی با نفت، به منفی ۶/۵ درصد رسید.
در خبری در حوزه صنعت و بازار لوازم خانگی، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در ستاد تنظیم بازار حداکثر افزایش قیمت مجاز برای تلویزیون ۲۰ درصد و برای سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد تعیین شده است.

در بازار ارز شاهد کاهش جزئی قیمت‌ها بودیم. پس از ۳ افزایش متوالی، دلار راه نزولی را در پیش گرفت و کمی از مرز ۱۸ هزار تومانی فاصله پیدا کرد. روز شنبه، فضای احتیاط بر بازار ارز حاکم بود و در چنین موقعیتی، شاخص ارزی ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۷ هزار و ۹۵۰ تومان رسید.

عده‌ای از معامله گران تصمیم گرفته اند که در مرز حساس ۱۸ هزار تومانی، بخشی از خرید‌های گذشته خود را به فروش برسانند. در واقع این دسته به دنبال ذخیره کردن بخشی از سودی بودند که از خرید‌های گذشته نصیب شان شده بود. با این حال، فضای احتیاط هم بر بازار حکم فرما بود و بر اساس گفته‌ها به نظر می‌رسید کمتر معامله گری حاضر بود تمام خرید‌های گذشته خود را به فروش برساند. آن‌ها از آنجایی که احتمال افزایش قیمت را هم چنان منتفی نمی‌دانستند، بخشی از خرید‌ها را نگه داشتند و هم زمان به دنبال خرید در قیمت‌های پایین‌تر بودند.

به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، نوسان گیران زمانی که مشاهده کردند تقاضای چندانی در بازار برای مرزشکنی وجود ندارد، تصمیم گرفتند با احتیاط بیشتری در زمینه خرید ارز عمل کنند؛ این موضوع یکی از عواملی بود که موجب تغییر مسیر دلار شد.

در بازار سکه نیز روز شنبه قیمت راه نزولی را در پیش گرفت. در اولین روز هفته، فلز گران بهای داخلی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی به ثبت رسید که در ۳ روز آخر هفته گذشته، سکه ۳۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را در مقابل خود دیده بود.


بازار امروز
امروز شاهد عرضه صف‌های خرید و بازار متعادلی خواهیم بود. به نظر می‌رسد که ادامه رشد بازار بستگی به رویداد‌های مثبت جدید خواهد داشت. افزایش فروش‌های سهام عدالت و قابل معامله شدن صندوق دارا یکم نیز می‌تواند منجر به رشد عرضه‌ها در گروه بانکی گردد.