01:44 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
آخرین خبر از پرداختی‌های دولت بابت کرونا

1398/12/27 13:45

آخرین خبر از پرداختی‌های دولت بابت کرونا

نماد برتر- در مدت گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کنار تامین مالی بسته حمایتی سه‌گانه، تاکنون حدود ۳۶۱۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بابت تأمین هزینه‌ها پرداخت شده است.

به گزارش نماد برتر، با شیوع ویروس کرونا تأمین هزینه‌های مربوطه به ویژه در حوزه بهداشت و درمان موضوعی بود که به طور خاص تامین آن متوجه دولت است و ظاهرا هنوز منبع دیگری تعریف نشده است؛ هر چند که بحث‌هایی در رابطه با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز مطرح بود اما تاکنون به صورت رسمی پیشنهادی از سوی دولت مطرح نشده است.

اما در مدت اخیر دو گروه پرداختی در دستور کار دولت بوده است که پرداخت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین هزینه‌هایی که برای کمک‌های حمایتی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که آخرین وضعیت پرداخت‌ها نشان می‌دهد که تاکنون ۳۶۱۰ میلیارد تومان از سوی دولت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص پیدا کرده تا برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اختصاص پیدا کند.

این منبع ۳۶۱۰ میلیارد تومانی در چند بخش هزینه شده که ۵۳۰ میلیارد تومان به ستاد ملی کرونا، ۴۰۰ میلیارد به دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۴۸۰ میلیارد به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۲۰۰ میلیارد برای پرداخت پاداش ویژه به کادر درمان، ۳۰۰ میلیارد بابت مطالبات شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد دانشگاه‌ها، ۱۰۰ میلیارد تومان به اورژانس برای خرید آمبولانس، ۱۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت به بیمه سلامت جهت تسویه مطالبات اختصاص پیدا کرده است.

در کنار منابعی که بابت درمان به وزارت بهداشت پرداخت شده دولت بسته حمایتی در نظر گرفت که در آن از سه محل بتواند تا حدودی افرادی که معیشت آنها بیشتر در معرض آسیب های ناشی از کرونا بود جبران شود؛ به طوری که پرداخت وام‌های یک تا دو میلیون تومانی با سود چهار درصد به حدود چهار میلیون نفر، پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حدود سه میلیون نفر و همچنین تعویق وام‌های مربوط به مشاغلی که در جریان ویروس کرونا دچار آسیب شده بودند، در این بسته قرار دارد.

البته  تاکنون مجموعه هزینه‌ای که دولت بابت بسته حمایتی سه‌گانه خود در نظر گرفته اعلام نشده است.