16:00 | شنبه 1 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
رشد منفی اقتصادی جایگاه کشور در رقابت‌پذیری اقتصادی را کاهش می‌دهد

1398/09/19 13:30

رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه:

رشد منفی اقتصادی جایگاه کشور در رقابت‌پذیری اقتصادی را کاهش می‌دهد

پایگاه خبری راد: رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه گفت: رشد منفی اقتصادی موجب تنزل جایگاه ایران در رقابت‌پذیری اقتصادی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری راد،  سعید رضوانی، با اشاره به مشکلاتی که گریبانگیر صنعت شده است، اظهار کرد: عمده مشکلاتی که بین واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان ساوه وجود دارد فرااستانی است و از آنجاکه صنعتگران نیاز کشور را در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها تامین می‌کنند نیازمند اتخاذ تصمیمات کارشناسی شده و راهبردی برای برون رفت از مشکلات هستند و امیدواریم در مراکز تصمیم‌گیری، مشکلات کلان بخش تولید و صنعت کشور با تصویب قوانین موثر برطرف شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر با وجود اینکه برخی صنایع کشور نظیر صنعت لوازم خانگی به دلیل تحریم‌ها و موانع پیش روی تهیه مواد اولیه به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدند، اما نیاز کشور به کالاهای اساسی بویژه لوازم خانگی تامین شده و هیچ کمبودی در تولید کالای ایرانی وجود ندارد.

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه افزود: در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی بر دوش صنعت باشد و در عوض بار ۶۰ درصد مالیات تولید به صنعتگران تحمیل شود، در حالی که در ایران اینگونه است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در شرایط جنگ اقتصادی بسر می‌برد، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی باید سیاست‌های راهبردی اقتصادی تدوین و اجرایی شود تا صنعت کشور پویا و زنده بماند و با وضع قوانین کارآمد و حذف قوانین دست‌وپاگیر و بعضا انعطاف در قانون، تاب آوری بیشتری به صنعت تزریق شود.

رضوانی روان نبودن برخی دستورالعمل‌ها، فرآیندهای اداری پیچیده، تفویض نشدن اختیارات استان به شهرستان و قاچاق کالا را از مهمترین مشکلات کنونی بخش تولید دانست و افزود: رقابت‌ناپذیری واحدهای تولیدی که ریشه در تقویت فرآیندهای صادراتی دارد به یک مانع جدی مقابل تولید کنندگان تبدیل شده است.

وی تولیدکنندگان را بهترین مشاور برای حاکمیت به منظور رفع موانع تولید دانست و تاکید کرد: کنترل مرزهای قاچاق کالا و ترغیب مصرف‌کنندگان داخلی برای خرید محصولات تولید داخل با برنامه‌های فرهنگی، اقدامی ضروری در تقویت رونق تولید است.

رئیس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه با بیان اینکه رشد اقتصاد کشور در دو سال اخیر منفی بوده، افزود: رشد منفی اقتصاد کشور بسیار نگران کننده و برای رونق تولید آسیب‌زاست و مانع از تحقق استراتژی رقابت‌پذیری در حوزه صادرات خواهد شد.

وی ارائه مشوق‌های صادراتی را گامی در جهت حمایت از تولید و اقدامی موثر برای مقابله با تحریم‌ها دانست و افزود: مصرف کننده ایرانی به تولید داخل کشور باور ندارد و حاضر است کالای مشابه خارجی را به قیمتی دو برابر بیشتر از کالای ایرانی خریداری کند، اما اشتیاقی به خرید کالای ایرانی با قیمتی مناسب و کیفیت مطلوب را نداشته باشد.

رضوانی، نیروی انسانی حوزه صنعت کشور را بزرگترین سرمایه واحدهای تولیدی دانست و افزود: تامین نیازهای معیشتی و رفاهی جامعه کارگری و تلاش برای تقویت سفره نان کارگران زحمتکش زمینه ساز تقویت انگیزه و اشتیاق نیروی انسانی برای پویایی صنعت خواهد شد و سلامت جامعه را تضمین خواهد کرد.

وی حفظ وضعیت موجود صنعت و تولید کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: بخش خصوصی با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها محکم و استوار ایستاده است و این قابل کتمان نیست که امروزه از بخش خصوصی حمایت واقعی نمی‌شود.

وی به کمبود نقدینگی به عنوان بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: زحمات دولت بر کسی پوشیده نیست اما حمایت ها به گونه‌ای نبوده است که شاهد تعطیلی تجمعات کارگری باشیم. مدیران صنایع با خویشتن داری در سخت‌ترین شرایط حتی هیچ اعتراض مدنی هم نداشتند و همواره دغدغه آنان حفظ اشتغال و نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های ملی کشور است.

رضوانی در ادامه به راه‌اندازی نمایندگی دفتر اتاق بازرگانی اراک در شهر صنعتی کاوه اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی شورای حل اختلاف واحدهای تولیدی و صنعتی، اتاق صنعت و معدن به همراه اتاق بازرگانی گامی در جهت تسهیل مطالبات صنعتگران و تسریع در رسیدگی به درخواست‌های آنان و کوتاه شدن مسیر رسیدگی به خواسته‌هاست.

وی کاهش نرخ بیکاری و افزایش آمار اشتغال در استان مرکزی و به تبع آن در شهرستان ساوه در شرایط تحریمی را نشانگر تلاش مضاعف و ایثار صنعتگران و کارگران دانست.

برچسب ها:

رونق تولید ،صنعت ساوه