11:48 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
تورم پایین به مشکل اروپا تبدیل شده است!

1398/06/11 12:02

تورم پایین به مشکل اروپا تبدیل شده است!

پایگاه خبری راد: در شکستی دیگر برای بانک مرکزی اروپا، متوسط نرخ تورم در کشورهای عضو منطقه یورو باز هم پایین باقی ماند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  مهدی علیپور ، اظهار کرد: در ماه‌های گذشته بازار ارز نوسانات زیادی را تجربه کرده و برای بسیاری از فعالان اقتصادی مشخص نبود که نرخ دلار در کدام کانال می‌ایستد و چطور می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد. اما در هفته‌های گذشته این روند متوقف شده و دلار ثبات قیمتی نسبی را تجربه کرده است اما هنوز برای آنکه از یک ثبات قطعی سخن بگوییم، باید زمان بیشتری بگذرد.

به گفته وی، در بازار امروز ایران دو عامل به شکل جدی اثرگذار هستند. یکی از آنها تاثیر عوامل روانی بر بازار است. وقتی خبرهایی همچون احتمال بهبود روابط سیاسی به وجود می‌آید، بازار نسبت به این اتفاق واکنشی مثبت نشان می‌دهد و بالعکس در مقابل نگرانی‌ها و تنش‌ها نیز واکنش روانی منفی خواهد بود.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: عامل دوم بحث نگرانی فعالان اقتصادی از آینده بازارهای‌شان است. برای مثال اگر یک فروشنده کالایی را ۱۰ میلیون تومان خریده باشد، ترجیح می‌دهد تا زمان فروش تمام آن کالاها، قیمت را پایین نیاورد، چون نگران آن است که در مرحله خرید بعدی با افزایش دوباره قیمت‌ها، متضرر شود.

به گفته علیپور، دلیل اصلی شکل‌گیری این نگرانی، سابقه متلاطم بازار در ماه‌های گذشته است و بسیاری از فروشنده‌ها و اصناف نگران آن هستند که در صورت کاهش قیمت کالاهای‌شان، بار دیگر گرانی ارز را تجربه کنند و عملا متضرر شوند.

وی با بیان اینکه برای کاهش قیمت‌ها، بازار به زمان بیشتری نیاز دارد، توضیح داد: اگر روندی که در هفته‌های گذشته آغاز شده و به کاهش و ثبات نرخ ارز انجامیده برای مدت سه ماه ادامه پیدا کند، بازار این سیگنال مثبت را دریافت می‌کند که ثبات به بازار بازگشته و در آن شرایط قیمت‌ها روند نزولی خود را از سر خواهند گرفت.

 با کاهش نرخ دلار در هفته‌های گذشته بسیاری از مردم منتظرند قیمت کالاهایی که به دنبال افزایش نرخ ارز، رشد کرده بودند، بار دیگر کاهش یابد.

چندی پیش قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی کرده بود که در صورت پایین باقی ماندن نرخ ارز، قیمت کالاها به دنبال آن کاهش یابد.