15:09 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
وزیر صمت: به اذن رهبر معظم انقلاب باید ۱.۵ میلیارد دلار برای ایجاد اشتغال روستایی هزینه شود

1398/05/26 09:30

وزیر صمت: به اذن رهبر معظم انقلاب باید ۱.۵ میلیارد دلار برای ایجاد اشتغال روستایی هزینه شود

پایگاه خبری راد: وزیر صنعت، معدن و تجارت روز جمعه(۲۵ مرداد) به استان همدان و شهرستان ملایر سفر کرد. بازدید از واحدهای تولیدی مبل و منبت، بافتینه و بافتسان و نشست با فعالان اقتصادی شهرستان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رحمانی به ملایر بود. این دعوت از سوی استاندار و پیگیری‌های فرماندار ویژه ملایر صورت گرفت و رحمانی از واحدهای تولیدی بزرگ استان همچون بافتسان و بافتینه و واحد تولید مبل و منبت در ملایر بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  وزیر صنعت، معدن و تجارت: قیمت کالاهای اساسی و موردنیاز مردم به ثبات نسبی رسیده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود نوسانات ارزی و تحریم‌ها، قیمت کالاهای اساسی و موردنیاز مردم به ثبات نسبی رسیده و این امر نویدبخش روزهای خوبی برای مردم است.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، رضا رحمانی روز جمعه(۲۵ مرداد) در حاشیه جشنواره مبل منبت روستایی اشترمل در نشست با فعالان اقتصادی تویسرکان در شرکت هگمتان دارو، اظهار کرد: این وزارتخانه هر روز موظف است قیمت ۱۰۰ کالای اساسی و ضروری خانوارها را گرفته و طی یک هفته بررسی کند و از نوسانات و افت و خیزهای قیمت این اجناس آگاه شده، به دولت گزارش دهد که طی این بررسی‌های روزانه و هفتگی با کاهش قیمت ۱۰۰ قلم کالا در کارگروه تنظیم بازار مواجه و در مجموع با روند کلی کاهش قیمت‌ها روبه‌رو بودیم.

وی به موضوع قیمت مرغ اشاره کرد و گفت: تولید مرغ در حوزه جهاد کشاورزی است و قیمت آن در کارگروه تنظیم بازار که بنده ریاست آن را بر عهده دارم، بررسی می‌شود و در آنجا هم دستگاه‌های دیگر نظر می‌دهند.

وی تصریح کرد: بحث تولید و قیمت مرغ هم به تولیدکننده، هم جهاد کشاورزی و هم به اتحادیه مرغداران برمی‌گردد و در قالب تفاهم‌نامه کارهایی در این زمینه انجام دادیم که مرغ به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که جهت‌گیری‌های‌مان را باید تغییر دهیم، عنوان کرد: باید دستگاه‌های دولتی و اداره‌ها در امر رونق تولید متمرکز شوند، یعنی هر کسی در هر جایگاه و مقامی است تمام کوشش خود را برای انجام بهتر آن کار داشته باشد.

رحمانی اعلام کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، راهکار توسعه اقتصادی رونق تولید است. ما ظرفیت‌ها و امکانات بسیاری داریم پس باید به خود و داشته‌های‌مان تکیه کنیم چرا که اگر به توانایی‌های خود ایمان داشته باشیم خواهیم دید که تمام این مشکلات قابل حل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال‌جاری نباید به بیراهه برویم و باید تولیدمان نیز  تولید مولد باشد که هم به رفع نیازهای ضروری مردم و هم به رفع مشکل بیکاری کمک کند و باید این مساله را جدی بگیریم تا کارها به نتیجه برسد و مشکلات حل شود.

رحمانی ادامه داد: تویسرکانی‌ها باید به ساخت کارخانه تولید پوشاک افتخار کنند چرا که پوشاک و نساجی از جمله تولیدات مولدی هستند که باید توسعه پیدا کنند و ما در هر جای کشور به تولید پوشاک و نساجی اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم و حتی برای چادر مشکی هم برنامه داریم.

رحمانی در این نشست با صاحبان تعدادی از واحدهای تولیدی تویسرکان به بحث و گفت‌وگو پرداخت و از  مشکلات حوزه تولیدی آن‌ها آگاه شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت: اجازه ندادیم حتی یک واحد تولیدی تعطیل شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین روز جمعه ۲۵ مرداد در حاشیه بازدید از مجموعه شرکت‌های بافتینه و بافتسان ملایر، با بیان این‌که اجازه ندادیم حتی یک واحد تولیدی تعطیل شود، گفت: ما اکنون در جبهه، کار جهادی انجام می‌دهیم و حفظ وضع موجود واحدهای تولیدی و صنعتی برای ما در اولویت است.

 رضا رحمانی افزود: برنامه راهبردی ما تحقق منویات و این جمله رهبر معظم انقلاب است که تاکید فرمودند، "وضعیت موجود تولید و اشتغال سرلوحه کار جهادی است".

وی با اشاره به این‌که دشمن فکر می‌کرد اعمال تحریم‌های ظالمانه برای صنعت ایران فلج‌کننده است اما ما اجازه تعطیلی هیچ یک از واحدهای تولیدی و صنعتی را نمی‌دهیم، ادامه داد: جنگ امروز، جنگ اقتصادی است و در کنار این جنگ و تحریم‌های ظالمانه دشمن، جنگ روانی را نیز داریم.

رحمانی ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات را از برنامه های مهم در "اقتصاد مقاومتی" عنوان کرد و با اشاره به اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به اذن رهبر معظم انقلاب برای اشتغال روستایی، اظهار کرد: این مبلغ باید برای ایجاد اشتغال روستایی هزینه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این تسهیلات، با استفاده از تبصره ۱۸، اعتبارات خوبی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، سرمایه در گردش و نوسازی صنایع هزینه می‌شود. همچنین می‌توانیم تبصره ۱۸ را در صنعت مبل و منبت ملایر اعمال کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که از ابتدای امسال علاوه بر حفظ وضعیت موجود تولید، ظرفیت‌های خالی را نیز باید پر کنیم، گفت: فعال‌سازی ظرفیت توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی و فعال‌سازی واحدهای تعطیل شده غیرفعال، از دیگر راهبردها این وزاتخانه محسوب می‌شود.

رحمانی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت و توان بسیار بالای ملایر در حوزه مبل منبت اشاره کرد و از استاندار همدان، نمایندگان و فرماندار ملایر خواست تا تفاهم‌نامه‌ای برای تشکیل کمیته و کارگروه تخصصی در این رابطه امضاء شود.

ویوزیر صنعت، معدن و تجارت روز جمعه به استان همدان و شهرستان ملایر سفر کرد. بازدید از واحدهای تولیدی مبل و منبت، بافتینه و بافتسان و نشست با فعالان اقتصادی شهرستان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رحمانی به ملایر بود.

این دعوت از سوی استاندار و پیگیری‌های فرماندار ویژه ملایر صورت گرفت و رحمانی از واحدهای تولیدی بزرگ استان چون بافتسان و بافتینه و واحد تولید مبل و منبت در شهرستان ملایر بازدید کرد.

رحمانی از بازار مبل ملایر با  ۳۰۰ واحد نمایشگاهی و فروشگاه مبل و منبت نخستین شهرک صنعتی مبلمان کشور در حاجی‌آباد ملایر و واحد نمایشگاهی و تولیدی مبلمان قنبری با تولید سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ دست مبلمان منبت و ۵ هزار میز غذاخوری، بازدید کرد.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس: تسهیلات بانکی، عمده‌ترین مشکل بخش صنعت است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از واحدهای تولید مبل منبت و مجموعه شرکت‌های بافتینه و بافتسان ملایر، با بیان این‌که امروز به نوعی مسئولان کشوری را درگیر مبل منبت ملایر کرده‌ایم، تأکید کرد: با تخصیص مشوق‌های صادراتی و رفع مسائل گمرکی می‌توانیم در راستای توسعه این هنر - صنعت گام ماندگار و مهمی برداریم.

منطقه همدان، محمد کاظمی افزود: ظرفیت تولید مبل منبت ملایر فراتر از نیازهای داخلی است اما صنعتگران ما در حوزه بازرگانی و صادرات نتوانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

وی با بیان این‌که تسهیلات بانکی، عمده‌ترین مشکل بخش صنعت است، ادامه داد: به علت تحریم‌ها صنعت ما نتوانسته خود را در این شرایط حفظ کند و عمده صنایع معوقات و بدهی‌های بانکی دارند.

کاظمی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تشکیل یک کارگروه تخصصی و فعال در زمینه مبل منبت شد و گفت: همچنین در بحث معادن غنی این شهرستان، نیازمند تشکیل کارگروهی ویژه هستیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه معادن داشته باشیم.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس: مشوق‌های صادراتی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت از راهبردهای اصلی صنعت است

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به فعالیت ۱۰ هزار نفر در صنعت مبل منبت، ۲۰ هزار نفر در حوزه خیاطی و تولید سالانه ۲۴۰ هزار تن انگور و ۵۰ هزار تن کشمش در ملایر اشاره کرد و گفت: با وجود این ظرفیت‌ها متأسفانه هنوز در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی هیچ کاری انجام نشده است.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با بیان این‌که در صنعت چوب کار نکرده زیاد داریم، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست تا با دستورات ویژه، مشکلات این صنعت به ویژه در حوزه صادرات مرتفع شود.

وی با بیان این‌که اگر بتوانیم به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و اورآسیا صادرات مبل منبت داشته باشیم، این شهرستان و استان همدان متحول می‌شود، اظهار کرد: در حوزه صنعت انگور نیز همچنان در ابتدای راه هستیم و در این زمینه باید واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی را در شهرستان راه‌اندازی کنیم.

آزادی‌خواه با اشاره به این‌که هر اندازه تسهیلات به این حوزه اعطاء شود، به شغل پایدار تبدیل می‌شود، ادامه داد: مشوق‌های صادراتی و اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت از راهبردهای اصلی در این زمینه است.

نماینده مردم ملایر در بخش دیگری از سخنانش خواستار حمایت وزیر صمت برای حل مشکل طرح‌های توسعه‌ای واحدهای بافتینه و بافتسان در زمینه تامین ماشین‌آلات موردنیاز شد و گفت: این دو واحد از بهترین و بزرگترین واحدهای صنعتی غرب کشور هستند که دو واحد توسعه‌ای آنها در آستانه افتتاح است و با بهره‌برداری از آنها ۲۰۰ نفر به ظرفیت اشتغال مجموعه اضافه می‌شود.

 

استاندار همدان: ۱۵ هزار میلیارد ریال برای فرآوری مواد معدنی در ملایر سرمایه‌گذاری شده است

در ادامه استاندار همدان نیز گفت: این استان در عرصه‌های مختلفی چون اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و ... به مثابه یک کارگاه فعال  است و طرح‌های بزرگی در دست اجراء دارد که این نشان از پویایی استان است.

سیدسعید شاهرخی افزود: تیم‌هایی را در استان تشکیل داده‌ایم تا واحدهایی را که از گذشته تعطیل شده بودند را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با بیان این‌که ۳۰ نوع ماده معدنی در استان برداشت می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ هزار میلیارد ریال برای فرآوری مواد معدنی همچون سیلیس، فروسیلیس و سنگ در ملایر سرمایه‌گذاری شده است و ظرف ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

شاهرخی فضای استان را فضای کار و تلاش توصیف و اظهار کرد: جامعه صنعتگر استان از یک پویایی و فعالیت خوبی برخوردار است و این روند در حال توسعه و شتاب است.

وی ملایر را یکی از بهترین شهرستان‌های استان دانست و افزود: این شهرستان ظرفیت‌های ویژه‌ای در صنعت، معدن، کشاورزی و صنایع دستی دارد که باید توسعه بیشتری پیدا کند.

استاندار همدان با اشاره به حوزه مبل منبت ملایر و فعالیت بیش از ۵ هزار کارگاه و اشتغال بیش از ۹ هزار استادکار و منبت‌کار و اشتغال غیرمستقیم بیش از ۲۰ هزار نفر، افزود: این هنر - صنعت با حمایت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند توسعه چشمگیری پیدا کند.

شاهرخی بیان کرد: پس از ثبت ملی منبت ملایر، هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم با سازمان میراث فرهنگی انجام شده است تا شاهد ثبت جهانی منبت ملایر باشیم و هم اکنون این موضوع فرآیندهای پایانی را طی می‌کند.

 

فرماندار ویژه ملایر: ایجاد شهر نمایشگاهی مبل منبت از درخواست‌های مهم شهرستان از وزیر صمت است

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز اظهارکرد: در حوزه مبل منبت، سومین جشنواره ملی مبل منبت ملایر به مدت ۱۰ روز از ۲۱ مرداد آغاز شده و امیدواریم مهر امسال بتوانیم عنوان "شهر جهانی منبت" را کسب کنیم.

قدرت‌الله ولدی تخصیص ارز نیمایی برای واردات چوب را از دیگر درخواست‌ها از وزیر صمت عنوان و اظهار کرد: با وجود ۵ هزار کارگاه و فعالیت بیش از ۹ هزار استادکار و منبت‌کار و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر در این صنعت، نیاز است تمامی فرآیندهای صنعت مبل و منبت در یک شهرک و مجموعه‌ای واحد صورت گیرد.

وی با بیان این‌که به دنبال ایجاد جنگل مصنوعی برای تامین چوب و مواد اولیه نیز هستیم، ادامه داد: با توجه به اختصاص رقم بالایی برای اشتغال روستایی، فعالان صنعت مبل منبت در شهرک حاجی‌آباد نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ولدی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست، زمینه ای فراهم شود تا با اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت، فعالان این شهرک بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و یارانه‌ای نیز برای اعزام هیأت تجاری و شرکت فعالان مبل منبت در نمایشگاه‌های خارجی اختصاص یابد.

معاون استاندار همدان ایجاد شهر نمایشگاهی مبل منبت را یکی دیگر از درخواست‌های مهم این شهرستان از وزیر صمت عنوان کرد و گفت: در مجموعه بام ملایر واقع در جاده سلامت، ۲۰ هکتار زمین برای شهر نمایشگاهی وجود دارد که نیاز به اخذ مجوزهای لازم است تا بتواند از معافیت‌های موجود استفاده کند.

ولدی به فعالیت ۱۸۸ واحد صنعتی در ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۸۴ واحد نیز در حال اخذ مجوز تاسیس و ۶ واحد با اخذ مجوز در حال اجرای طرح توسعه‌ای خود هستند، همچنین سند راهبردی توسعه ملایر برای سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و ایجاد ۱۰ هزار شغل طی ۳ سال آینده، تدوین شده است.

 

مدیر دو مجموعه تولیدی در ملایر: عمده‌ترین مشکل در راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای، واردات ماشین‌آلات خریداری‌شده به علت تحریم‌هاست

مدیر مجموعه کارخانه‌های بافتینه و بافتسان نیز گفت: خط دوم شرکت بافتینه با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۹ میلیون یورو و حدود ۶۰۰ میلیارد ریال در حال اجراست که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

خسرو حبیب‌بیگی با بیان این‌که با بهره‌برداری از طرح توسعه‌ای بافتینه ۱۵ هزار نفر به ظرفیت ۲۸ هزار تنی این مجموعه اضافه می‌شود، افزود: خط دوم کارخانه بافتسان نیز ۲۴ هزار تُن ظرفیت تولید انواع پارچه‌های بهداشتی، پزشکی و صنعتی را دارد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۳۵۰ نفر در این دو مجموعه مشغول فعالیت هستند که با افزایش ظرفیت جدید حدود ۳۰۰ نفر به ظرفیت اشتغال آنها اضافه می‌شود، یادآور شد: عمده‌ترین مشکل در راه‌اندازی طرح‌های توسعه بافتسان، وارد کردن ماشین‌آلات خریداری شده به علت تحریم‌هاست، که در صورت رفع این مشکل طرح توسعه‌ای بافتسان سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

 

برچسب‌ها: