00:38 | دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پول خرید مواد اولیه در حساب خودروسازان

1396/09/27 13:40

سخنگوی انجمن صنعت تایر:

پول خرید مواد اولیه در حساب خودروسازان

پایگاه خبری راد: قدمت صنعت تایر در ایران به سال 1337 و کارخانه کیان تایر بر می گردد که با سرمایه و دانش آمریکایی ها احداث شد و پس از آن ژاپن و برخی دیگر از کشورها برای سرمایه گذاری در این صنعت ورود کردند.

به گزارش پایگاه خبری راد، تقریبا 60 سال از تولید اولین تایر ایرانی می گذرد و این قدمت باید ما را به یک تایر ساز با تکنولوژی و برند بومی تبدیل کرده باشد اما این صنعت نیز همانند صنعت بالادستی خود یعنی خودرو، نتوانسته است از این تجربه و سال های طولانی تولید بهره مناسبی ببرد.
در ماه های گذشته انتقاد از صنعت تایر بالا گرفته است این همه در حالی است که خبر واردات تایر از خارج از مرزهای ایران به گوش می رسد و متاسفانه هر سال نیز این رقم افزایش می یابد.
مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر فردی با تجربه و آگاه به تمام مسائل حوزه کاری خود است. از این رو با وی به گفت وگو نشستیم تا از مشکلات و چرایی این درجا زدن و انتقاد های گاه و بیگاه خودروسازان برای ما بگوید.

*ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. برای شروع کمی از حال و هوای صنعت تایر سازی بگویید.
وضع مان تغییری نکرده و تحول اساسی نیز رخ نداده است. در شش ماه ابتدایی سال حدود 11 درصد افزایش تولید را تجربه کردیم که روند خوبی است اما مشکلات ما همچنان به قوت خود باقی است.

*در ماه های گذشته روند انتقادی از صنعت تایر توسط خودروسازان افزایش پیدا کرده است. این همه انتقاد چه دلیلی دارد؟
من داستانی را تعریف می کنم شاید دلیل این انتقاد ها مشخص شود. خودروساز محترم از ما که خرید می کند بر اساس قرارداد و چانه زنی هایی که می کنیم باید 60 روزه تسویه کند که البته این 60 روز می شود 120 روز و باز هم این زمان گاهی تا یکسال طول می کشد. اما وقتی از خارجی ها خرید می کنند باید هزینه خرید را پرداخت کنند تا بار برای آنها فرستاره شود و اینکه انتقاد می کنند شاید به دلیل این است که ما مثل طرف های خارجی ابتدا پول را نمی گیریم تا بعد جنس تحویل دهیم. از این ناراحت هستند شاید!

*بالاخره پول را می گیرید و این خودش امیدوار کننده است.
نگاه کنید این آقایان(خودروسازان) تا 120 روز اساسا خود را بدهکار نمی دانند و بسیار حق به جانب حرف می زنند بعد از 120 روز تا 3 ماه بازی در می آورند و وقت کشی می کنند.
سپس می گویند بیایید لیزینگ کنید و ما مجبور می شویم برای گرفتن پول خودمان این کار را انجام دهیم. بعد از لیزینگ 2 درصد از پولی که بیش از 3 ماه است از موعد پرداخت آن گذشته است به بهانه مالیات و لیزینگ کم می کنند. تازه پول لیزینگ را هم چک چند ماهه می دهند. عملا پول هر پارتی لاستیک ما 12 ماه بعد با کسر ارقام مختلف، پرداخت می شود.

*این طوری نقدینگی شما از کجا تامین می شود؟
شما چه فکر می کنید؟ آقایان چه فکر می کنند؟ به غیر از تسهیلات گران قیمت بانک ها از کجا می توانید تامین مالی انجام دهیم حال اینکه خودمان پول داریم و نزد خودروساز بلوکه شده است.
ما اگر نقدینگی نداشته باشیم نمی توانیم مواد اولیه برای تولید تهیه کنیم و این مواد اولیه باید قبل از تحویل پولش پرداخت شود.
اتفاق تاسف بار دیگر اینکه ما هزینه حمل تایر و تخلیه تایر در انبارهای خودروسازان را نیز باید پرداخت کنیم یعنی حتی پول آنها را هم ما می دهیم!
حالا شما بگویید با این شرایطی که ما با ایشان همکاری می کنیم، کدام شرکت خارجی همکاری می کند؟ آقایان منت کدام کار مهمشان را سر ما می گذارند.

*با این روند تولید شما در چه وضعیتی قرار می گیرد؟
وقتی پول نیست و مواد اولیه نیست مطمئنا تولید کاهش می یابد و جالب اینکه این کاهش تولید و کاهش تحویل تایر به خودروساز می شود بهانه برای انتقاد از داخلی ها و واردات از خارجی ها!
وقتی هزینه خرید های خود را نداده اید چگونه توقع دارید که ما به شما هر آنچه می خواهید را تحویل دهیم. مطمئنا تایرساز شیر تحویل تایر به خودروساز را کمی می بندد تا خودروساز مجبور به تسویه حساب شود.
مگر ما کارگر نداریم؟ مگر ما مواد اولیه لازم نداریم؟ ما پول خرید خود را پیش می دهیم بعد خودروساز این هزینه خرید را تا یکسال تسویه نمی کند. این طرز کار کردن نیست.

*خودروساز هم می گوید وضع مالی خوبی ندارد؟
من یک چیزی می گویم خودتان قضاوت کنید. مگر خودروهایشان را پیش فروش نمی کنند؟ خوب این 40 و 50 درصد پولی که در ابتدا می گیرند باید خرج تجهیز قطعات شود و تایر نیز جزء همین قطعات است. بپرسید این پول های پیش را که می گیرند چه می کنند؟
مگر نه اینکه این پول پیش را برای خرید قطعه باید به ما بدهند، چرا نمی دهند؟
پول پیش را می گیرند تا خودرو را 4 ماهه تحویل دهند حتی این کار را نیز سر وقت انجام نداده و خودرو با تاخیر تحویل می شود!
باید بگویند با این پول ها چه می کنند.
خودروسازان در کشور هر کاری می خواهند انجام می دهند. قیمت را بالا می برند. برای واردات رقبا، تعرفه بالا دارند. حالا هم که ثبت سفارش را بسته اند تا بدون رقیب کار کنند. صنعت خودروی ما کاملا انحصاری است و یک انحصار مطلق در کشور دارد.

*پس این همه انتقاد از تایرسازان داخلی برای چیست؟
دوستان دنبال خرید از خارج هستند که دلیل آن را هم خودشان می دانند. سوال ما از دولت و وزارت صنعت این است که حمایت از تولید داخلی تنها مفهومش حمایت از خودروساز است و بقیه اهمیتی ندارند؟
خودروساز اگر می خواهد واقعی باشد باید با قطعه ساز دیده شود و نه تنها! وگرنه مونتاژ کاری که خودروسازی نیست.
مجموعه خودرو یعنی تایر، قطعه، لوازم یدکی، مواد اولیه پتروشیمی، صنایع سیم سازی و ریسندگی. هر کدام از این مجموعه ها نادیده گرفته شود غلط است.

*آمار تایر داخلی مصرفی در خودروسازان ایرانی معلوم است؟
خیر زیرا خودروسازان آمار شفافی ارائه نمی دهند و این به این دلیل است که می خواهند بتوانند از جنس خارجی استفاده کنند که خلاف قوانین کشور است.

*برخی از اعضای انجمن خودروسازان می گویند تایرهای داخلی استانداردهای 24 گانه را ندارند. نظر شما چیست؟
متاسفانه برخی فقط حرف می زنند بدون اینکه دلیلی بیاورند. اگر تایر 24 استاندارد دارد، خودرو بیش از 80 استاندارد اجباری دارد که باید بگویند از این 80 استاندارد چند خودروی ما توانسته اند سر بلند بیرون آیند و این استانداردها را پاس کنند؟
تایر 24 استاندارد دارد که البته نمی دانم این عدد را از کجا آورده اند اما حتی اگر درست باشد سهم تایر 2 درصد خودرو است آیا 98 درصد دیگر خودرو همه استانداردها را دارد؟
آیا ما در ایران برای انجام تست های استانداردی توانی داریم که حالا می گوییم فلانی دارد و فلانی ندارد؟
مسول استاندارد کالاها سازمان استاندارد است که هر سال نیز استانداردهای خود را به روز می کند که این مهم را خود ما مشتاقانه پیگیری می کنیم تا آقایان نتوانند هر جنس ضعیفی را وارد کنند بنابراین وقتی چنین دغدغه ای داریم حتما از تولیدات خود مطمئن هستیم.
منافع ما در این است که استاندارد ها سخت گیرانه شود تا برخی دلالان به آرزوهای خود نرسند.
این په حرفی است که برخی می گوید؟ ما تولیداتمان از استانداردهای ملی فراتر است.

• در پایان بفرمایید که میزان تولید داخلی تایر چقدر است؟
حدود 260 هزار تن تولید کردیم که تا پایان سال به 280 هزار تن می رسد و در سال آینده با توجه به کارخانه جدید در کردستان، این میزان به 300 هزار تن خواهد رسید. البته اگر آقایان پول های ما را بدهند کارهای بیشتری می توان انجام داد تا تولید بیشتر شود.

 

محمد علی رفیعی