01:01 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ آذرماه

1396/09/21 19:45

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ آذرماه

پایگاه خبری راد: تصویب کلیات طرح اصلاح بودجه برای کمک به مناطق زلزله‌زده، سوال نمایندگان از وزیر نفت، مصوبه مجلس برای بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد و... از جمله مهمترین اخبار امروز ( سه‌شنبه) بیست و یکم آذرماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری راد، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، سوال از وزیر نفت و ... دردستور کار نمایندگان قرار گرفت.

سوال نمایندگان از وزیر نفت

یک عضو هیئت رییسه مجلس گفت که سوال دو نماینده از وزیر نفت در خصوص علت آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه‌های کشور اعلام وصول شد. محمدعلی وکیلی گفت: سوال مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود از وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و علت اعلام عدم خودکفایی گندم و سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر نفت در خصوص خام‌فروشی و واگذاری طرح‌های نفتی به بیگانگان و نقش باشگاه نفت در این زمینه است.

در جلسه علنی صبح امروز مجلس وزیر نفت با تاکید بر ضرورت توسعه تکنولوژی و توجه به محصولات تولید داخلی در عین حال گفت که این وزارتخانه به موجب مصوبه مجلس برای خرید محصولات داخلی باید مناقصه برگزار کند. که در نتیجه توضیحات وزیر نفت نمایندگان مجلس قانع شدند.

همچنین در این جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت گفت که اجرای طرح برندینگ موجب می‌شود که شبکه واسطه‌گری ایجاد شود و فقط یک دلال به زنجیره تولید تا فروش اضافه می‌کند که نمایندگان پس از استماع اظهارات نماینده سوال‌کننده و توضیحات وزیر نفت اعلام کردند که از این توضیحات قانع نشده‌اند و زنگنه از مجلس کارت زرد گرفت.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز در سوال از زنگنه گفت: با وجودی که خط تولید شرکت لوله گستر اسفراین با صرف میلیون ها دلار از بلژیک خریداری شد و کیفیت لوله های بدون درز نفت و گاز با این فناوری تولید می شود اما شرکت ملی نفت مناقصاتش را به این شرکت نمی دهد.

در ادامه بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال نماینده مردم شاهین شهر حمایتش از تشکیل شرکت‌های واسط بین شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز برای توزیع بنزین و گاز بین سه هزار و ۵۰۰ جایگاه نفت و بنزین و دو هزار و ۵۰۰ جایگه عرضه سی ان جی دفاع کرد و آن را مطابق با قانون نفت دانست.

***

۲۳۵نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای در محکومیت تصمیم اخیر ترامپ متذکر شدند ایالات متحده آمریکا حتی به قراردادها و موافقتنامه‌های نیم بند خود هم اعتنایی نمی‌کند و با اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی آخرین میخ را بر تابوت روند به اصطلاح صلح در خاورمیانه کوبید.

ناطقین امروز مجلس

صادقی: مغایرت گمرکی در واردات حاکی از فساد در نظام گمرک ایران است

کولیوند: واگذاری برخی اختیارات و اعتبارات به استان‌ها از نکات مثبت بودجه ۹۷ است

نماینده ماکو: تغییر رویکرد در تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد قابل تقدیر است

نماینده اردبیل: در لایحه بودجه ۹۷ نحوه برخورد با مدیران ناکارآمد مشخص نیست

نماینده تاکستان: استکبار جهانی قصد نسل‌کشی مسلمانان را دارد

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه کار خود در مصوبه‌ای مقرر کردند که اقلیت‌های دینی امکان نامزدی در انتخابات شوراهای اسلامی را دارند. همچنین نمایندگان با ماده‌ای در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها موافقت کردند که در صورت تایید آن از سوی شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد باز می گردد.

در همین ارتباط نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند، دبیرخانه دائمی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در مجلس مستقر شود و همچنین با رای مجلس نحوه تشکیل هیات‌های تطبیق مصوبات شهرستان‌های استان تهران در شوراها تعیین شد.

کلیات طرح اصلاح بودجه برای کمک به مناطق زلزله زده تصویب شد.  این طرح  با ۱۷۲ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نمایندگان حاضر در جلسه امروز رای آورد.

امروز همچنین طرح اصلاح بودجه ۹۶ به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. در این طرح برداشت از یارانه خانوارها برای کمک به زلزله زدگان پیشنهاد شده بود.

در پایان اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی را قرائت کرد.