06:53 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
انتقاد وزیرکار از عدم تحقق سهم ۳۰ درصدی واگذاریها به بخش تعاون

1397/12/14 22:00

انتقاد وزیرکار از عدم تحقق سهم ۳۰ درصدی واگذاریها به بخش تعاون

پایگاه خبری راد: وزیر کار، با انتقاد از عدم تحقق سهم ۳۰ درصدی واگذاری‌ها به بخش تعاون، گفت: در صورت تحقق این بخش از قانون و رعایت ۳۰ درصد از واگذاری‌ها به بخش تعاونی، ۱۷ هزار میلیارد تومان از این محل باید به بخش تعاون اختصاص پیدا می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  محمد شریعتمداری در هفتمین جشنواره تعالی مدیریت تعاونی‌ها با تأکید بر بازرسی و مواظبت از فعالیت‌های بخش تعاون گفت: ما باید برای حفاظت از تعاونی‌ها، این بخش از اقتصاد را حسابرسی کنیم تا وضعیت آنها شفاف شود؛ چطور من هر روز باید در مقابل ساختمان وزارتخانه، شاهد تظاهرات تعاونی‌های فلان وزارتخانه و فلان دستگاه باشم؟ به همین دلیل باید نظارت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی تظاهرکنندگان باشیم اما نگاه کنید برای حسابرسی از تعاونی‌ها، ۱۵۰ میلیون تومان طلب می‌شود که این روش حمایت از تعاون نیست.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام تعیین می‌کند که میزان اهمیت به یک بخش چقدر است، تصریح کرد: اگر شما از جیب برای حمایت از بخشی منابع پیش‌بینی کردید، نشان می‌دهد که علاقه‌مند به بخش تعاون هستید؛ استفاده اهرمی از بودجه عمومی پس به چه معناست!؟ استفاده اهرمی این نیست که ۸۵ درصد بودجه عمومی کشور را صرف پرداخت امور جاری و حقوق کارمندان کنیم.

شریعتمداری افزود وقتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۹۸ درصد اعتبارات مربوط به هزینه‌های جاری و فقط دو درصد برای امور غیرجاری اختصاص یابد. چطور انتظار داشته باشیم آموزش‌های مهارتی و فنی، بالنده و متعالی رشد کند.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش هفتمین جشنواره ملی تعالی مدیریت تعاونی بابیان این مطلب خاطرنشان کرد: تصویب ۱,۰۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون توسط نمایندگان مجلس قدرت وام‌دهی این بانک را افزایش خواهد داد. وی در همین باره افزود علیرغم پیش‌بینی قانون‌گذار مبنی برافزایش سرمایه بانک توسعه تعاون به‌عنوان تنها بانک توسعه‌ای و تخصصی این بخش تعاون به‌صورت سالیانه، تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته بود و خوشبختانه در بودجه سال ۹۸ این مهم در قالب افزایش سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی محقق شده است که پس از تصویب شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر ضرورت افزایش سرمایه این بانک جهت کمک به افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی خاطرنشان ساخت: دولت می‌تواند با توجه به شرایط خاص اقتصادی و شرایط ظالمانه تحریم، امکان افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون را جهت تقویت تعاون گران عرصه تولید و اشتغال در قالب تخصیص معادل ریالی این مبلغ به‌صورت واگذاری سهام و دارایی‌های از محل ماده ۲۹ به این بانک و فروش سهام واگذارشده توسط بانک توسعه تعاون از طریق بورس محقق نماید.

وی بابیان این مطلب که ایجاد حلقه اتصال بین بخش‌های حمایتی تعاون سبب افزایش توانمندی تعاونی‌ها می‌شود خاطرنشان کرد: وجود بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و سازمان فنی و حرفه‌ای و افزایش تعامل بین این مجموعه‌ها می‌تواند سبب ارتقا سطح تعاونی‌ها در محصولات و خدمات گردد.

وزیر تعاون هدایت تعاونی‌ها برای کسب مهارت‌های حرفه‌ای توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، ارائه تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون و ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون می‌تواند زنجیره‌ای منسجم در برطرف نمودن مشکل اشتغال در کشور را ایجاد نماید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان این مطلب که از بخش تعاونی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی کشور در قانون اساسی نام‌برده شده است افزود: افزایش سهم این بخش باید به‌صورت جدی موردتوجه قانون‌گذاران قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نیازهای اشتغال توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای است و در کنار حمایت باید منابع مالی هم برای توسعه آموزش‌های مهارتی دیده شود.

وزیر کار ادامه داد: اگر آموزش‌های فنی و حرفه را در کنار فرهنگ تعاون و رشد و توسعه تعاونی‌ها در عرصه دانش بنیان و با کارورزی دانش آموختگان و ضمانت صندوق سرمایه گذاری بخش تعاون در کنار منابع بانک توسعه تعاون تقویت کنیم نتایج ارزشمندی به دست می‌آید و منجر به خلق ایده‌های بلند می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی گفت: بیش از سه برابر این پول تقاضا در شوراهای اشتغال استان‌ها است ولی متأسفانه بانک‌های کشور از اختصاص منابع خودداری می‌کنند در حالی که وقتی در جامعه تقاضا ایجاد می‌کنیم باید برای آن هم منابع داشته باشیم و روش‌هایی را در نظر بگیریم که بتوانیم منابع را توزیع کنیم تا در نهایت منجر به اشتغالزایی شود.

وی در عین حال با بیان اینکه باید زمینه برای حضور تعاونی‌ها در عرصه‌های ملی و صادرات آنها را فراهم کنیم گفت: معتقدم به جای آنکه بودجه عمومی را صرف اموری کنیم که به توسعه کشور منجر نمی‌شود باید آن را به بخش‌هایی مثل تعاون اختصاص بدهیم.

شریعتمداری متذکر شد: تعاونی‌ها فرد واحد نیستند که بتوانند تحت فشار قرار بگیرند شبکه‌ای از تعاونیهای کشور در هر حوزه‌ای مشغول کارند لذا نفوذ به نظام تعاونی با دلیل کارکردهایی که دارد سخت و دشوار است.

وزیر کار خاطرنشان کرد: معتقدم تشکیل وزارت تعاون اقدام به حقی بود و موافق ادامه فعالیت آن بودم ولی بعدها در راستا سیاست کوچک سازی دولت، تعاون ادغام شد ولی ارزش این مجموعه را باید معادل همان وزارتخانه‌ای قرار داد که سال‌ها قبل در جهت تقویت تعاون به وجود آمد.

وی تاکید کرد: تعاون گران می‌دانند وزارتخانه و اتاق تعاون ضعیف بخش تعاون را تضعیف می‌کند ولی ما در کنار آن دو مجموعه دیگر یکی بانک توسعه تعاون و یکی صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون را داریم که باید از طرفیت آنها در توسعه و بالندگی بخش تعاون استفاده کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بر لزوم سازماندهی و ساماندهی تعاونی‌ها، به صحنه در آوردن تعاونی‌ها، تخصصی کردن فعالیت تعاونی‌ها، آموزش تعاونی‌ها، آشنا کردن مجموعه فعالیت تعاونی‌ها، بنچ‌مارک کردن تعاونی‌ها و بکارگیری مدیران جوان و شایسته در عرصه مدیریت تعاونیهای کشور تاکید کرد.

شریعتمداری در بخش پایانی سخنان خود گفت: در شرایطی هستیم که فرصت بزرگی برای بخش تعاون فراهم شده است؛ تهدیدهای خارجی درصدد فلج کردن اقتصاد کشور است و تلاش مذبوحانه بیش از ۴۰ سال است که ادامه داشته و در اشکال مختلف از ترور و جنگ تحمیلی تا تحریم و تهدید خود را نشان داده تا با اختلال در نظام اقتصادی و بانکی، جلوگیری از ایجاد اشتغال و بیکاری اقتصاد کشور را هدف قرار دهد.

وی بیان کرد: در طول ماه‌ها با وجود همه فشارها مردم ایستادگی کردند، به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها در رنج و عذاب‌اند ولی دولت با گوشت و پوست خود درک می‌کند و برای حل مشکلات اهتمام می ورزد. در این شرایط در آستانه گام دوم انقلاب حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که پای آرمان‌های انقلاب با همه سختی‌ها ایستادند.