20:37 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
کشورهای بریکس سیستم پرداخت مستقل از غرب راه اندازی می‌کنند

1397/12/13 18:50

کشورهای بریکس سیستم پرداخت مستقل از غرب راه اندازی می‌کنند

پایگاه خبری راد: یک رسانه روسی مدعی شد روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی به دنبال راه اندازی سیستم پرداخت مستقل از سیستم های اروپایی و امریکایی هستند.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از ایزوستیا، صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعلام کرده است کشورهای عضو گروه بریکس در نظر دارند کیف پول الکترونیکی مخصوصی را ایجاد کنند تا سیستم‌های پرداخت بانکی خود را با یکدیگر یک‌پارچه کنند. در حال حاضر صندوق ثروت روسیه در حال مدیریت این پروژه با همکاری شرکت‌هایی از هند و چین است.

این سرویس پرداختی مشابه سرویس پرداختی "اپل پی" و "سامسونگ پی" است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق تلفن‌های هوشمند خود پرداخت را بدون توجه به نوع ارز حساب مشتری انجام دهند. قرار است یک فضای ابری مخصوص، سیستم‌های پرداخت کشورهای بریکس را به یکدیگر متصل کند.

انتظار می‌رود نسخه آزمایشی این سیستم در آفریقای جنوبی که سال ۲۰۱۰ میلادی به این گروه پیوست عملیاتی شود. معاون رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در همین رابطه گفت: سیستم پرداختی مخصوص بریکسمی‌تواند به نحو مؤثری، وابستگی کشورهای عضو به سیستم‌های پرداخت غربی را کاهش دهد، مسأله‌ای که به خاطر تنش‌های ژئوپلتیکی اخیر بسیار مهم است.

رئیس اتاق بازرگانی روسیه با اشاره به اهمیت توسعه این مکانیسم پرداختی گفت که این مساله با توجه به نوسانات بازارهای مالی مسأله‌ای حیاتی برای اعضا است.

در حال حاضر بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس، سازمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا در حال کار بر روی توسعه سیستم پرداخت هستند. در حال حاضر کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل هر کدام دارای سیستم‌های پرداخت مستقل از یکدیگر و مخصوص به خود هستند.