15:04 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
روستاهای بی‌ارتباط کاهش یافتند

1397/12/09 10:41

روستاهای بی‌ارتباط کاهش یافتند

پایگاه خبری راد: اگرچه وضعیت ارتباطات پهن باند در سال‌های گذشته رو به رشد بوده، اما طبق آمار، در یک سال اخیر، پهن‌باند ثابت روند کاهشی داشته و در مقابل، توسعه ارتباطات سیار، جای این کاستی را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری راد،  طی سه سال گذشته، اپراتورهای سیار با سرمایه‌گذاری‌های خود دسترسی پهن‌باند سیار را توسعه داده‌اند، به‌طوری‌که همه شهرهای کشور تحت پوشش نسل سوم و چهارم تلفن همراه قرار گرفته‌اند. البته در این سال‌ها، اپراتور ثابت رشد کمی داشته و اکنون رشدش منفی شده است و از طرفی هم پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای ثابت باشد و این موضوع باعث شده برخی از شرکت‌های FCP و ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، کم‌کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند.

البته همان‌طور که مسؤولان معتقدند، بدون اشتراک زیرساخت‌های پسیو در لایه دسترسی سیم مسی و درون‌شهری، ایجاد تحول در دسترسی پهن‌باند ثابت امکان‌پذیر نخواهد بود. اهمیت این مساله از آن جهت است که دسترسی پهن‌باند ثابت از ضرورت‌های شکل‌گیری بسیاری از خدمات پهن‌باند به ویژه در حوزه خدمات ویدئویی و ابری است، بدون این‌گونه دسترسی، تحول در کسب و کارها و صنایع و شکل‌گیری دامنه وسیعی از خدمات پهن‌باند و درنتیجه تحول دیجیتالی و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتالی برای کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

ارتباطات سیار جای ثابت را نمی‌گیرد

ممکن است برخی تصور کنند به‌دلیل توسعه خوب شبکه ارتباطات سیار، بی‌نیاز از شبکه ارتباطات ثابت هستیم، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، بدون شک دسترسی پهن‌باند سیار به هیچ وجه در ایران نمی‌تواند جایگزین دسترسی پهن‌باند ثابت شود. هم‌چنین تجربه کشورهای اروپایی و سایر کشورهای با شرایط مشابه ما این موضوع را نشان می‌دهد. بنابراین رسیدن به سرانه مصرف دیتای دنیا تنها با دسترسی پهن‌باند سیار سرمایه‌گذاری بسیار عظیمی نیاز دارد که از عهده اپراتورهای سیار ما خارج است.

با وجود این، نمی‌توان انکار کرد که در سال‌های اخیر، وضعیت ارتباطات در روستاها تغییر کرده و کمتر جایی را می‌توان یافت که از حداقل ارتباطات از جمله ارتباطات تلفن ثابت، تلفن همراه و پهن‌باند برخوردار نباشد. آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیز نشان از توسعه‌ی مشترکان ارتباطی دارد.