07:48 | پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پاداش ۲۰۰ میلیارد تومانی به صنایع و کشاورزی

1397/12/05 13:48

پاداش ۲۰۰ میلیارد تومانی به صنایع و کشاورزی

پایگاه خبری راد: مدیرعامل توانیر تاکید کرد: با توجه به این‌که سیاست توانیر روی بهینه‌سازی مصرف متمرکز شده است، امسال به بخش صنعت و کشاورزی، ۲۰۰ میلیارد تومان را به‌دلیل همکاری در زمان پیک، پاداش داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری راد،  متولی‌زاده امروز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی با بیان این‌که سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو برای مدیریت بار ادامه دارد، اظهار کرد: بی‌شک این مساله کفایت نخواهد کرد و خواهش ما این است که بحث استفاده از تبصره ۱۲ در راستای استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده دنبال شود که بتوانیم از این طریق نیز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه تجدیدپذیرها نیز ادامه داد: به واسطه تمرکز بر عوارض برق نمی‌توان در این راستا گام برداشت و تمام نیازهای این صنعت را پاسخ داد، به همین دلیل لازم است به سوخت صرفه‌جویی شده نیز توجه شود.

به گفته مدیر عامل توانیر، بحث دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مشارکت مردم است، چراکه بخش خصوصی نمی‌تواند تا ابد برق تولیدی خود را به دولت بفروشد، بنابراین لازم است مردم در این مسیر مشارکت داشته باشند. در این راستا نیز وزارت نیرو برنامه‌هایی را در نظر دارد.

اصلاح تعرفه‌های پرمصرف

متولی‌زاده با اشاره به اصلاح تعرفه‌های مشترکان پرمصرف ابراز کرد: برای اصلاح تعرفه‌های پرمصرف قصد داریم قیمت‌ها را تبدیل به قیمت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کنیم و پیشنهاد ما این است که مشترکان از این طریق برق خود را خریداری کنند.

وی درباره تخصیص‌های صورت گرفته، گفت: ۹۱۷ میلیارد تومان تخصیص داده شد که از این میزان، ۸۴۰ میلیارد تومان به خزانه پرداخت کردیم و به دلیل همین فرآیند پیچیده، ۱,۷۰۰ میلیارد تومان از منابع ما که در دست سازمان هدفمندی یارانه‌ها باقی ماند و تاکنون نیز وصول نشده است.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: تاکنون ۴۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که ۱۱۰ میلیارد تومان بابت برق‌رسانی روستایی و مابقی برای تجدیدپذیرها بوده و توانیر از اختیار و توان محدود خود برای این مساله استفاده کرده است.

متولی‌زاده با بیان این‌که در بودجه سال ۱۳۹۷، گردش سرمایه این بخش از سازمان هدفمندی یارانه‌ها خارج شده است، ادامه داد: باید به این مساله توجه کرد که هیچ اقدام و فعالیتی بدون همکاری دولت و بخش خصوصی موفق نخواهد بود، به همین دلیل باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به اهمیت مسأله‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی، اظهار کرد: اگر به موضوع بهینه‌سازی توجه شود، قطعاً با هزینه کمتر و زمان محدودتر و هم‌چنین بازگشت سرمایه بالاتر فعالیت‌ها انجام خواهد شد. به همین دلیل، توانیر یکی از سیاست‌های خود را روی این مساله متمرکز کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته با پیک شب روبه‌رو بودیم که این موضوع به توزیع ۲۰۰ میلیون لامپ کم‌مصرف مدیریت شد، به گونه‌ای که توانستیم از این طریق، ۲۰۰۰ مگاوات از میزان مصرف را کم کنیم. این در شرایطی است که اکنون موضوع اصلی بحث سرمایش است، چراکه بیش از ۴۰ درصد بار تابستان را این بخش به خود اختصاص می‌دهد و سالانه با شیب افزایشی بار سرمایشی روبه‌رو هستیم.

متولی‌زاده تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ۸۵۰ کولر گازی هر سال به مجموعه تجهیزات سرمایشی کشور اضافه می‌شود که این عدد معادل ۲۰۰۰ مگاوات مصرف انرژی است.

راهکارهای افزایش منبع سرمایه انرژی‌های تجدیدپذیر

در ادامه محمد صادق‌زاده - مدیرعامل ساتبا - با اشاره به راهکارهای افزایش منبع سرمایه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، هفت منبع را در نظر گرفته‌ایم که یکی از این منابع، استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده است که اگر این مساله عملیاتی شود، مشکلی برای پرداخت نرخ خرید تضمینی برق برای تجدیدپذیرهانخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که این مساله امسال در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که متأسفانه با یک اختلاف کوچکی رأی نیاورد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که سال آینده این مساله تحقق یابد، علاوه بر این افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیز مورد بررسی قرار گرفته، اما باید به این موضوع توجه کرد که اگر منابع کافی برای آن تأمین نشود، شرکت‌های تجدیدپذیر متضرر خواهند شد.

مدیرعامل ساتبا ادامه داد: برای حل این مساله پیشنهاد ما این است که با اخذ یک مجوز کلی از شورای اقتصاد و هیأت دولت، بتوانیم سرمایه موجود از طریق اخذ عوارض برق را تفکیک کنیم.