07:43 | سه شنبه 29 خرداد 1403
Research Analysis Debriefing Day
افتتاح ۱۱۵ میلیارد تومان پروژه در صنعت برق تهران

1397/11/16 15:58

افتتاح ۱۱۵ میلیارد تومان پروژه در صنعت برق تهران

پایگاه خبری راد: مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، از افتتاح پروژه‌های متعددی در حوزه صنعت برق تهران خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با اعتباری حدود ۱۱۵ میلیارد تومان به منظور به‌سازی و نوسازی، پایداری شبکه برق و هوشمندسازی شبکه صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری راد،  حسین صبوری امروز در آئین افتتاحیه طرح‌ها و پروژه‌های شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده، اظهار کرد: ۳۰۰ دستگاه پست برق ۲۰ کیلوولت، ۶۰۰ کیلومتر شبکه توزیع با هدف تأمین برق ۸۰ هزار مشترک جدید و تأمین پایداری شبکه و گذر از پیک سال ۱۳۹۸ احداث شده است.

به گفته وی، علاوه بر این، ۱۰۵ دستگاه پست و ۲۴۰ کیلومتر شبکه برق به‌منظور ارتقای بهره‌برداری مورد به‌سازی و نوسازی قرار گرفته است.

وی هم‌چنین از افتتاح سامانه‌های مانیتورینگ هوشمند و رونمایی از اپلیکیشن همراه برق خبر داد و افزود: به منظور کنترل مصرف ۵۵ هزار مشترک پرمصرف، به نصب کنترل‌های هوشمند اقدام کرده‌ایم که تاکنون ۶۰ درصد از مشترکان به این کنتورها مجهز شده‌اند و ۳۰ هزار مشترک دیگر باقی مانده است که نهایتاً تا دو سال آینده این مشترکان نیز به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند.

ویژگی‌های اپلیکیشن همراه برق تهران

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ویژگی‌های اپلیکیشن همراه برق تهران، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که در طول سال، ۶۵۰ مورد تردد برای انجام خدمات صنعت برق از سوی مشترکان صورت می‌گرفت، در راستای سیاست‌های دولت الکترونیکی سال گذشته، سامانه خدمات غیرحضوری ۱۵۲۱ در شرق و غرب تهران راه‌اندازی شد و بر اساس آن ۹۰ درصد خدمات به صورت غیر حضوری صورت می‌گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این اپلیکیشن نیز در راستای رؤیت قبض و انجام تمام خدمات مورد نیاز مشترکان تهرانی راه‌اندازی شده است. علاوه بر این باید گفت که با توجه به شرایط خاص تهران و نقش انرژی الکتریکی در این حوزه، این شرکت برنامه دارد بتواند خدمات استاندارد را در چارچوب توسعه تکنولوژی ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه، بیان کرد: بر اساس این طرح، ۳۰۰۰ نقطه از شهر تهران به‌صورت اتوماتیک کنترل خواهد شد که این مساله در راستای رفع خاموشی‌های احتمالی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این، توسعه خدمات الکترونیکی در ۲۲ نقطه شهر تهران و هم‌چنین جلب مشارکت بخش خصوصی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر اقداماتی است که در این شرکت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر ۲۰۰۰ کیلووات از پنل‌های خورشیدی نصب و بهره‌برداری شده است، در این باره توضیح داد: یکی از برنامه‌های جدی دیگری که در صنعت برق تهران مورد توجه قرار دارد، کاهش تلفات است و این در شرایطی است که میزان تلفات از ۱۲.۱ درصد در سال ۸۷ به ۶.۴ درصد کاهش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران، یکی دیگر از مواردی که در صنعت برق بسیار مورد توجه قرار گرفته است، موضوع مدیریت مصرف است و با توجه به اینکه سالانه پنج درصد پیک تهران افزایش می‌یابد، لازم است با همکاری مردم و مسئولان اقدامات مهمی در این حوزه صورت بگیرد. اقدامی که در سال گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت و اگر این مدیریت مصرف در تابستان صورت نمی‌گرفت قطعاً دچار مشکلات زیادی می‌شدیم.

وی با بیان اینکه ۱۳ درصد از مشترکان برق کشور در استان تهران هستند که ۱۰ درصد انرژی را مصرف می‌کنند، در این رابطه خاطر نشان کرد: رشد متوسط سالانه پیک مصرف برق پنج درصد است که سه درصد رشد مشترکان را در این شهر شاهدیم. لذا در این شرایط به‌سازی و بهینه‌سازی شبکه بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران، ادامه داد: متأسفانه در این حوزه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، کار به کندی صورت می‌گیرد و به همین دلیل لازم است سرمایه‌گذاری در این عرصه به وجود آید که بتوانیم با سرعت بیش‌تری این کار را پیش ببریم.

به گفته وی، در شهر تهران به طور متوسط حدود ۴۵ هزار تومان هر مشترک خانگی قبض پرداخت می‌کند که به معنای این است که میزان مبلغ پرداختی برای مشترکان صنعت برق در استان تهران، به‌طور میانگین در ماه کمتر از ۲۵ هزار تومان است که این عدد نشان از ارزان بودن این کالا دارد.

اعلام آمادگی استانداری تهران برای همکاری بیش‌تر با صنعت برق

استاندار تهران هم گفت‌: در حال حاضر آمادگی کافی برای همکاری با صنعت برق کشور در راستای فرهنگ‌سازی، کاهش تلفات و انجام اقدامات مدیریت مصرف را داریم و معتقدیم که باید ساز و کاری لحاظ شود که با ایجاد یک همکاری بین فرمانداری، استانداری و صنعت برق وضعیت تأمین برق کشور مدیریت شود.

انوشیروان محسنی بندپی، با اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی این ۴۰ سال علی‌رغم تمام توطئه‌هایی که توسط استکبار دشمنان وجود داشت، توانست به جایگاه والایی دست پیدا کند، در این باره اظهار کرد: در صنعت برق توانسته‌ایم از جهات مختلفی موفقیت‌هایی را به دست آوریم که این یکی از مهم‌ترین اقدامات کشور در حوزه زیرساخت‌ها بوده است.

وی افزود: در زمینه آموزش، توسعه زیرساخت‌ها، سلامت و رفاه اجتماعی اقدامات بسیار ارزشمندی طی این سال‌ها صورت گرفته است که آمار و ارقام موجود بیان‌گر وضع مطلوب کشور در این حوزه‌ها است.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش وزارت نیرو، گفت‌: وزارت نیرو یکی از وزارتخانه‌های بسیار و مهم و استراتژیک است، چراکه در حوزه زیرساخت‌های آب، برق و جمع‌آوری فاضلاب اقدامات بسیار مهمی طی این سال‌ها صورت گرفته است و خوشبختانه وزیر نیرو نیز برنامه‌های بسیار ارزشمندی را در حال حاضر برای توسعه این سه عنصر مهم در کشور در نظر گرفته است.

وی اظهار کرد: البته باید به این مساله توجه کرد که اگر در شرایط فعلی، مدیریت مصرف و کاهش تلفات صورت نگیرد، باید نیمی از فضای تهران را برای احداث نیروگاه‌ها و تأمین انرژی در نظر بگیریم. این مولفه‌ای است که در تمام دنیا به آن توجه شده و اقدامات پیشگیرانه جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

استاندار تهران با تاکید بر این‌که سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود، گفت‌: این استان به خاطر ویژگی‌هایی که دارد جمعیت زیادی را به خود جذب می‌کند. به گونه‌ای که باید گفت اکنون ۱۰ درصد از جمعیت کشور در استان تهران حاضر هستند.

محسنی بندپی در ادامه، خاطر نشان کرد: تأمین آب و برق که یکی از مهم‌ترین نیازهای استان تهران است، بر عهده وزارت نیرو قرار دارد. به همین دلیل باید کارهای اساسی در این حوزه صورت بگیرد که مهم‌ترین و کارآمدترین کار در این برهه زمانی، ایجاد مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف بی‌رویه است.

وی، یکی دیگر از اقدامات مهم در این حوزه را ایجاد سامانه هوشمند دانست و افزود: باید شرایط به گونه‌ای باشد که میزان مصرف مشترکان به‌صورت کامل کنترل شود و با ایجاد ساز و کارهایی بتوان این میزان مصرف را مدیریت کرد.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۹۷ درصد در بخش دارو به خودکفایی رسیده‌ایم، در این باره خاطر نشان کرد: متأسفانه ۴۰ درصد از هزینه‌هایی که در این بخش صورت می‌گیرد، به دلیل نداشتن همان سه درصد دارویی است که در کشور نداریم و به همین دلیل به دنبال ایجاد دانش تولید این داروها در داخل کشوریم.

محسنی بندپی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت کاهش تلفات برق در کشور، گفت‌: متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها همچون آبیاری در بخش کشاورزی و کاهش آب به حساب نیامده، نتوانستیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم. بنابراین کاهش تلفات در حوزه برق که نقش بسیار مهم و حیاتی در این صنعت دارد، یک گام بزرگ در این حوزه است.