19:40 | پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نابود کردن شرکت های واردکننده خودروساز در جریان است!

1397/09/17 11:42

دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور ؛

نابود کردن شرکت های واردکننده خودروساز در جریان است!

پایگاه خبری راد: توازن قیمت خودروهای داخلی و وارداتی به این دلیل بهم زده شد که زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی به وجود آید البته پیش بینی و محاسبات آقایان درست از آب در نیامد و به ناگاه خودرو در لیست اولیه تحریم آمریکا قرار گرفت و بازار خودروهای وارداتی و داخلی به طور کل دچار نابسامانی و آشفتگی غیرقابل کنترلی شد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  مهدی دادفر گفت: گِرِی مارکت (غیررسمی) به معنای بخشی از تامین کنندگان تقاضای بازار واردات خودرو را حذف کردند و موجب شد مجوزهای ثبت سفارش واردات خودرو فعال شود و خودرو وارد شود. همین اتفاق موجب شد در سه ماه اول سال ۱۳۹۶ با انباشت ثبت سفارش خودرو مواجه باشیم. این مسئله موجب شد دولت سامانه ثبت سفارش خودرو را ببندد و بستن سامانه همانا و بر هم خوردن نظم منطقی بازار، همان.

وی ادامه داد: به دنبال این تصمیم و ایجاد محدودیتهای بازرگانی، مالی و پولی، در ثبت سفارش خودرو فساد اتفاق افتاد و دستگاه قضایی به جای آنکه با مسؤولانی که مسبب این مفاسد شدند، برخورد کند، واردکنندگان دستگیر شدند و واردات خودرو به طور کامل ممنوع شد. توقف عرضه خودرو، بازار را دستخوش تغییرات اساسی کرد و از آنجا که خودروهای وارداتی به عنوان شاخص و گِرید تعیین قیمت خودروهای ایرانی هم رده خودش به شمار می رفت، قیمت خودروهای وارداتی به صورت نجومی افزایش یافت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور افزود: البته برخی نام خودروهای وارداتی را «لوکس» می گذارند در حالی که این خودروها، لوکس نیستند. فاصله قیمتی خودروهای وارداتی در سال ۱۳۹۴ با خودروهای داخلی بالای ۵۰ میلیون تومان، حداکثر ۴۰ میلیون تومان بود یعنی یک تویوتا کورولای وارداتی ۱۲۰ میلیون تومان بود و یک خودروی سی کی دی تولید خودروسازان داخلی ۷۰ تا ۸۵ میلیون تومان بود.
دادفر نسبت به مخالفت برخی مقامات با ترخیص خودروهای وارداتی، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۵ هزار خودروی وارداتی که در قالب قراردادهای پیش فروش مشارکتی و فروش قطعی است، در گمرکات کشور زمین گیر شد. با رفع توقیف این خودروها و عرضه آن به بازار ۹۷ درصد مطالبات مردم از شرکتهای واردکننده پاسخ داده می شود. این خودروها به طور متوسط بین ۸ تا ۲۴ ماه در گمرکات متوقف مانده است و دولتمردان هیچ تصمیمی برای آن نگرفته اند البته منظورم خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده، نیست.
وی ادامه داد: تحقیقا عرض می کنم، برخورد با واردکنندگان خودرو بیش از ۱۸ ماه است که با هدف نابود کردن شرکتهای واردکننده خودروساز در جریان است شاهد مدعایم نیز پیش بینی واردات «صفر» در سال ۱۳۹۸ است. البته به دولت حق می دهیم با توجه به منابع ارزی محدودش هیچ تخصیصی برای واردات خودرو در سال آینده نداشته باشد. با این اوصاف و ناتوانی خودروسازان داخلی برای تولید و تحویل به موقع خودرو به مشتریان پیش ثبت نام کرده، بازار خودرو و تقاضا برای خودرو باید به نحوی پاسخ داده شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور ابراز امیدواری کرد که دولتمردان اول، تکلیف خودروهای متوقف شده در گمرکات را مشخص کنند و بعد، اطلاعات بیشتری را به اطلاع انجمنهای تخصصی و جامعه برسانند که چرا واردات خودرو در سال ۱۳۹۸ «صفر» پیش بینی شده است.
دادفر در پاسخ به این پرسش که طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو چقدر می تواند آشفته بازار خودرویی را حل کند، گفت: برای ثمربخش بودن هر نوع طرحی که هدفش ساماندهی بخشی از بازار اقتصادی کشور است باید از مشارکت فعالان، ذی نفعان و اهل فن استفاده شود و نظرات آنان به صورت کتبی اخذ شود. شاید عده ای بگویند خبرگان فن را دیده ایم اما وقتی بیشتر تحقیق می کنیم متوجه می شویم، آقای فلانی مدیرعامل خودروسازی فلان، آقای فلانی رییس هیات مدیره خودروسازی فلان و آقای فلانی رییس مرکز تحقیقات فلان خودروسازی. ببخشید، این آقایان چقدر از تجارت و بازرگانی خودرو سر در می آورند؟ شما اگر خیلی بلد بودید تا الان همین خودروسازیهایی که در اختیارتان است را درست کرده بودید.
وی متذکر شد: مسئله دیگر آن که بین تولید و تجارت تفاوت فاحشی وجود دارد. یک تجار نمی تواند تولیدکننده خوبی باشد و برعکس یک تولیدکننده نمی تواند تاجر خوبی باشد. باید نظر خبرگان فن و انجمنهای تخصصی اخذ شود که تا این لحظه نشده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور خاطرنشان کرد: اینکه در طرح مجلس عده ای بین خودروهای هیبریدی و برقی تفاوت قائل شده و برای واردات خودروهای برقی وارداتی عوارض سنگین پیش بینی کرده اند، به نظر می رسد که هنوز شناخت درستی از اصل موضوع ندارند. اینکه گفته می شود هیبرید خوب است یا برقی خوب نیست، بنده چه بگویم؟ همین قدر بگویم که اول باید یاد بگیریم برای هر اقلیم و کشوری یک نوع کالا مطلوب است و یقینا تنظیم مناسبات و سیاستها برای استفاده از فناوریهای جدید در صنعت خودرو باید در دستورکار مسؤولان دولتی باشد اما آیا ظرفیتها و زیرساختهای مربوطه ایجاد شده است و آیا می توانیم خودروهای هیبریدی یا برقی تولید کنیم؟
دادفر ادامه داد: مدام گفته می شود خودروی هیبریدی خوب است اما چه کسی آن را باید بیاورد و چگونه این کار را انجام دهد؟ آیا زیرساخت تعمیرات و خدمات هیبرید وجود دارد؟ چه فرقی بین خودروهای هیبریدی و بنزینی وجود دارد که حالا عده ای بر واردات خودروهای هیبریدی پافشاری میکنند؟ این آقایان زمینه صحبت کردن درباره معایب خودروهای هیبریدی را به وجود نمی آورند تا مردم بدانند که هیبرید از نظر آلودگی هوا چه تفاوتی با خودروهای بنزین سوز دارند؟ نمی دانم به آدمها چه بگویم؟
وی یادآور شد: جمعی از نمایندگان مجلس طرح خوبی را برای ساماندهی بازار خودرو نوشتند و به کمیسیون صنایع و معادن و مجلس دادند اما طرح خارج شده از کمیسیون صنایع کاملا به عکس اهداف طراحان مبدل شد. به عنوان نمونه لااقل در طرح تغییر یافته، گفته نمی شد خودروهای هیبریدی خوب است، بلکه گفته می شد خودروهای هیبرید این مشخصات و ویژگیها را دارد و خودروهای برقی هم این ویژگیها و مشخصات را دارد تا با تلفیقی از آنها نیاز بازار خودرو پاسخ داده شود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور ادامه داد: ما نمی گوییم هیبریدی یا بنزینی یا برقی خوب است بلکه می گوییم ترکیبی از این خودروها موجب بهینه شدن مصرف سوخت و کاهش آلایندگی هوا می شود. این سه در کنار یکدیگر و هماهنگ با هم می تواند منجر به کنترل بازار خودرو و ارتقاء سطح خدمات شود.
دادفر ابراز تاسف کرد: یا از این طرف بوم میفتیم یا از آن طرف بوم میفتیم و به خدا نمی دانیم چه کنیم. به هر حال مجلس دارد یک کارهایی می کند و معتقدیم قانون بد بهتر از بی قانونی است.
وی یادآورشد: استارت طرح ساماندهی بازار خودرو زمستان سال گذشته توسط بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس زده شد و با حضور فعال و مشارکت مرکز پژوهشهای مجلس، انجمنهای تخصصی و اساتید دانشگاه های کشور چکش کاری و پخته شد اما از هشت ماه قبل دار و دسته برخی آقایان و خودروسازان به مسئله ورود کردند و مسیر اولیه طرح را تغییر دادند به طوری که شنیدم یکی از تغییراتی که در این طرح داده شد، وضع عوارض سنگین برای واردات خودروهای برقی و تداوم واردات خودروهای هیبریدی است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور تاکید کرد: از انجام این کار بسیار متاسفم. قاعده عقلی و آکادمیک حکم می کند که «معضلات» به «مسئله» تبدیل شود و «مسائل» باید ریز شود و به تفکیک حل شوند، بعد همه راهحلها بررسی و بهینه شود و راهحل نهایی، ارئه شود اما متاسفانه چنین روندی از سوی مسؤولان طی نمی شود و اصلا کوچکترین توجهی به آن نمی شود.
دادفر از مسؤولان کشور تقاضا کرد: ۱۵ هزار خودروی متوقف شده در گمرکات متعلق به مردم است، هر چه سریعتر زمینه رسیدن این امانت ها به دست صاحبانشان را فراهم کنید. دوم، در نظریه پردازی و قانون نویسی طبق بخشنامه معاون اول رییس جمهور از نظرات انجمنهای تخصصی در حوزه های تولید، واردات و خدمات استفاده کنید. ما در انجمن واردکنندگان خودرو طرفدار منطق و عقلانیت هستیم. با تصمیمهای سیاسی و غیرکارشناسی نباید چیزی را به قانون تبدیل کرد که کشور گرفتار شود و بعد از چند سال اعلام شود اشتباه کرده ایم.وی پیشنهاد کرد: سه – چهار ماه فکر کنیم و بعد نتیجه درست بگیریم و عمل کنیم.