18:29 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
شرکتهای بازاریاب و افراد متبحر در بازاریابی به کمک شرکتهای دانش‌بنیان بشتابند

1397/07/27 08:02

شرکتهای بازاریاب و افراد متبحر در بازاریابی به کمک شرکتهای دانش‌بنیان بشتابند

پایگاه خبری راد: رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پارک 3 برابر بودجه بخش دولتی بوده است، راهکار مناسب برای رفع مشکل "بازاریابی شرکت‌ها برای محصولات" را کمک بخش خصوصی، افراد متبحر در عرصه بازاریابی و شرکت‌های بازاریاب به شرکت‌ها دانست.

به گزارش پایگاه خبری راد ،مهدی ابطحی بابیان اینکه بحث پیرامون پارک‌های علم و فناوری در دهه 80 میلادی شکل‌گرفته است، خاطرنشان کرد: مفهوم شهرک علمی‌وتحقیقاتی و پارک در دهه 70 شمسی (سال 1372) و در قالب همکاری دولت، صنعت و دانشگاه، در کشور شکل گرفت که به دنبال آن در سال 1379 اولین مرکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تأسیس شد و از آن زمان تاکنون شهرک در توسعه فناوری پیشرو بوده است.

وی تعداد واحدهای فناور مستقر در شهرک را 510 واحد اعلام و تشریح کرد: این شرکت‌ها در مراحل رشد مقدماتی، رشد و رشد یافته هستند که از این تعداد 170 واحد، دانش‌بنیان هستند؛ بنابراین می‌توان گفت 10 درصد کل واحدهای فناور مستقر در پارک‌های کشور، در شهرک مستقرند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان حوزه‌های فعالیت این شرکت‌ها را ICT، نفت، گاز و پتروشیمی، پلیمر، شیمی، ساخت و تولید، عمران، کشاورزی و ... اعلام کرد و با اشاره به اینکه دو پارک مستقر در این شهرک، جزو پارک‌های جامع به شمار می‌آیند، افزود: فعالیت حدود 30 درصد شرکت‌ها در حوزه ICT است.

ابطحی بابیان اینکه صنعت، مخاطب ماست و فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی ورودی پارک هستند، اظهار کرد: در شرایط فعلی که صنعت در تأمین نیاز خود از کشورهای دیگر دچار مضیقه است، انتظار می‌رود توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر باشد.

وی درباره همکاری دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌ها توضیح داد: از بین دستگاه‌های دولتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری به ما مستقیماً کمک می‌کنند. این در حالی‌ست که سایر دستگاه‌ها و صنایع مرتبط با شهرک، مشتریان ما هستند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ظرفیت این شهرک را بالاتر از بازار کنونی که برای آن انجام می‌شود، دانست و خاطرنشان کرد: ضعف ما بازاریابی برای محصولات شرکت‌هاست که سعی داریم این ضعف را از طریق توجه به بازدید صنایع از شرکت‌ها و ارائه بهتر محصولات، جبران کنیم و البته کمک رسانه‌ها به ما نیز بر این موضوع تأثیرگذار است.

ابطحی تأکید کرد: به‌منظور ارائه بهتر محصولات شهرک، هر هفته بازدید از شهرک صورت گرفته و برای آن‌ها نمایشگاه‌های تخصصی برگزار می‌شود.

وی گردش مالی شرکت‌ها در سال گذشته را هزار و 400 میلیارد تومان و میزان درآمد آن‌ها را 570 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: درآمد شرکت‌ها از بخش صادرات حدود 13 میلیون دلار بوده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد شرکت‌ها ظرفیت صادرات 50 میلیون دلاری در سال و فروش دو برابری میزان فعلی را داشته باشند که تمام سعی مدیریت شهرک هم این است که ظرفیت فوق را محقق کند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: صنعت تمایل به خرید محصولات از خارج کشور دارد، اما ایجاد این اعتماد که محصولات داخل، دارای کیفیت مناسب هستند، کاری‌ است که ما و معاونت علمی ریاست جمهوری سعی در انجام آن داریم.

ابطحی بابیان اینکه می‌توان در زمان تحریم، تهدید را به فرصت تبدیل کرد، اظهار کرد: از آن نقطه به بعد است که کیفی بودن محصولات، پاسخ‌گوی وضعیت تحریم و حضور شرکت‌ها در بازار مستدام خواهد بود.

وی ذیل موضوع تمرکز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بر مشکلات منطقه‌ای، توضیح داد: برخی شرکت‌های ما در حال حاضر در زمینه پسماند متمرکزشده‌ و در کشور شماره یک هستند. همچنین در خصوص کنترل آلودگی و طراحی فیلتر فعالیت دارند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: این شرکت‌ها در زمینه‌های محیط زیستی نه‌فقط بر منطقه اصفهان، بلکه بر سایر مناطق نیز فعالند. ازجمله آن‌که پروژه "احیای تالاب انزلی" که از بزرگ‌ترین پروژه‌های محیط زیستی کشور است، یکی از شرکت‌های ما نقشی کلیدی دارد.

ابطحی همچنین موفقیت شرکت‌ها در زمینه‌های مهندسی آب و تأمین آب شیرین از آب‌شور را یادآور شد و اضافه کرد: در تأمین علوفه و کشت بدون خاک، فعالیت‌های خوبی داشته و به محصول رسیده‌ایم؛ بنابراین شرکت‌ها به معضلات استان توجه دارند که بتوانند بازار خوبی داشته باشند.

وی صادرات این شرکت‌ها را در زمینه‌های تجهیزات پزشکی و تجهیزات مهندسی کشاورزی به کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (C.I.S) اعلام کرد و در رابطه با وضعیت اشتغال در پارک توضیح داد: حدود 7 هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک مشغول به کار هستند که 470 نفر آن‌ها دارای مدرک دکتری‌ هستند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد، هزینه پایین ایجاد اشتغال در شهرک است؛ به‌طوری‌که با هزینه 40 میلیون تومانی به ازای هر شغل، اشتغال فارغ‌التحصیلان را ایجاد کرده‌ایم.

ابطحی افزود: بیش از 3 برابر آنچه بخش دولتی در اختیار ما گذاشته، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که این نشان می‌دهد با حمایت دولت از زیرساخت، می‌توان جذب سرمایه کرد.

وی بزرگ‌ترین چالش پیش روی این شهرک را بازاریابی برای شرکت‌ها دانست و توضیح داد: شرکت‌ها وقت و نیروی تخصصی خود را صرف تولید محصول می‌کنند و انتظار دارند بازار مناسب برای آن‌ها فراهم باشد. بااین‌حال نرخ موفقیت شرکت‌ها بالا بوده و منظور از موفقیت نیز این است که شرکت‌ها در درازمدت بتوانند روی پای خودشان بایستند که علی‌رغم این موضوع، فشار زیادی را متحمل می‌شوند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ذیل بحث بودجه با تأکید بر آن‌که هرچقدر بودجه به شهرک داده شود را جذب می‌کنیم، گفت: شهرک متکی بر توان جوانان خلاق است، ولی امکان حمایت ما در شرایط فعلی محدود است و از طرف دیگر  از کل 520 هکتار زمینی که در اختیار شهرک هست، فقط 60 هکتار آماده‌سازی شده، بنابراین باید گفت بدون محدودیت در جذبی موثر، پذیرای بودجه‌های عمرانی و بودجه‌های حمایتی هستیم.

ابطحی اضافه کرد: به نظر می‌رسد سازمان برنامه‌وبودجه نگاه خوبی به پارک‌های علم و فناوری دارد و قول افزایش چشمگیر بودجه را داده‌اند که اگر این مهم محقق شود، شرکت‌های بیشتری را جذب کرده و حمایت از شرکت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان، بالندگی شهرک را کمک بخش خصوصی، افراد متبحر در عرصه بازاریابی و شرکت‌های بازاریاب به شرکت‌ها دانست و گفت: در صورت کمک این موارد به شرکت‌های مستقر در شهرک، سهم بیشتری در حل مشکلات منطقه خواهیم داشت.