13:06 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
چرا کره‌ای‌ها به حرف آمریکا گوش کردند؟

1397/06/20 08:08

چرا کره‌ای‌ها به حرف آمریکا گوش کردند؟

پایگاه خبری راد: کره جنوبی نخستین مشتری نفتی از میان سه خریدار بزرگ نفت ایران بود که به درخواست آمریکا برای توقف واردات نفت ایران عمل کرد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  این کشور آسیایی ماه میلادی گذشته هیچ واردات نفتی از ایران نداشت، در حالی که طبق آمار کشتیرانی و رهگیری نفتکش که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، در ماه ژوییه ۱۹۴ هزار بشکه در روز از ایران واردات داشت.

اگرچه مصرف‌کنندگان بزرگ شامل چین و هند خرید از ایران را محدود کرده‌اند، اما کره جنوبی یک گام جلوتر رفته و پیش از این‌که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر اجرایی شود، خریدش را متوقف کرده است.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، پس از این‌که در ماه مه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خارج شد با اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران خواستار توقف واردات نفت ایران از سوی متحدان واشنگتن شد. اجابت درخواست آمریکا از سوی کره جنوبی ممکن است نفوذ واشنگتن روی این کشور شمال آسیا را نشان دهد.

دولت کره جنوبی که در یک جنگ چند دهه‌ای در شبه جزیره کره گرفتار شده بود، برای تحت فشار قرار دادن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای رها کردن برنامه هسته‌ای خود به آمریکا متکی است. روابط سیاسی با آمریکا به معنای آن است که کره جنوبی نمی‌تواند درخواست ترامپ از متحدانش برای اتخاذ یک سیاست سخت گیرانه علیه ایران را نادیده بگیرد. کیم جائه کیونگ، محقق موسسه اقتصاد انرژی کره، در این باره اظهار کرد: حفظ روابط با آمریکا برای کره جنوبی حائز اهمیت است. امنیت ملی کره جنوبی به اتحاد نظامی با آمریکا بستگی دارد که باعث شده این کشور سریعا به کاهش واردات از ایران بیش از این‌که مذاکرات میان دو دولت کامل شود، مبادرت کند.

موضع رسمی دولت کره جنوبی در خصوص تحریم‌های ایران این است که این کشور به مذاکره با آمریکا به منظور دریافت معافیت ادامه می‌دهد. اگرچه دولت ترامپ موضع خود را اندکی ملایم کرده و از درخواست به صفر رساندن واردات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و اعلام کرده معافیت‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد اما هنوز معافیتی اعطا نشده و خریداران با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا پس از مهلت تعیین شده در اوایل نوامبر مواجه هستند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پنج‌شنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی‌نو اظهار کرد: ما معافیت‌ها را در جایی که لازم باشد بررسی خواهیم کرد، اما انتظار ما این است که خرید نفت خام ایران از سوی تمامی کشورها به صفر برسد در غیر این صورت آنها هدف تحریم‌ قرار خواهند گرفت.

اگرچه روابط بین ترامپ و کیم در فاز اول دوران رییس جمهور آمریکا تیره بود، اما روابط دیپلماتیک از آن زمان رو به گرمی گذاشته و با دیدار تاریخی میان رهبر دو کشور که ماه ژوئن در سنگاپور انجام شد، به اوج خود رسید. مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی، در این باره اظهار کرد: ترامپ برای کشاندن کره شمالی به پای میز مذاکره درخور اعتبار بالایی است. اوایل ماه میلادی سال جاری کیم به نمایندگان کره جنوبی گفت که آماده است تدابیر جدی‌تر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد و خواهان یک اعلامیه با آمریکا برای پایان رسمی جنگ کره است.

برای نخستین‌بار نیست که ترامپ کره جنوبی را تحت فشار قرار می‌دهد. وی این کشور آسیایی را برای مازاد تجاری در سال ۲۰۱۷ هدف انتقاد قرار داد و این کشور را در سال پیش از آن در فهرست کنترل ارزی قرار داد. یک مقام دولتی کره جنوبی در واکنش به این فشارها، اعلام کرد که این کشور امکان افزایش خرید انرژی از آمریکا را بررسی خواهد کرد و چند ماه بعد وزیر انرژی کره جنوبی اعلام کرد خواهان قرار گرفتن آمریکا در واردات خود است.

اگرچه هفته گذشته پمپئو در دهلی نو اظهار کرد که خوشحال می‌شود که ببیند محصولات آمریکایی بتواند شکاف ناشی از کمبود عرضه ایران را پر کند، اما جایگزین کردن نفت ایران برای پالایشگاه‌ها به این سادگی نخواهد بود، زیرا کیفیت گریدهای آمریکایی مشابه نفت ایران نیست.

ونگین چین، تحلیلگر بازار نفت در شرکت مشاوره FGE در سنگاپور در این باره گفت: کره جنوبی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به دلایل متعدد شامل امنیت ملی و تجارت رعایت خواهد کرد. شرکت‌ها نمی‌خواهند با نقض تحریم‌ها ریسک مجازات آمریکا را به جان بخرند. پالایشگاه‌های کره جنوبی ناچار خواهند بود واردات نفت ایران را جایگزین کنند.