13:31 | سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
لغو بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های آمریکا به فلسطین

1397/06/03 17:10

لغو بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های آمریکا به فلسطین

پایگاه خبری راد: دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی این کشور به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه را کاهش داد؛ اقدامی که تشکیلات خودگردان آن را "باج خواهی آمریکا" خوانده است.

به گزارش پایگاه خبری راد، به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: مبلغی که به عنوان کمک‌ اقتصادی در سال مالی ۲۰۱۷ به نوار غزه و کرانه باختری اختصاص یافته بود، بنا بر دستورات ترامپ برای پروژه‌هایی در دیگر مکان‌ها استفاده خواهد شد.

این مسئول آمریکایی گفت: این تصمیم در نتیجه بررسی‌های انجام شده برای اطمینان از صرف این بودجه‌ها در پروژه‌ها و مواردی است که منافع ملی آمریکا را تامین کرده و به ایجاد انگیزه برای مالیات دهندگان منجر شود.

وی افزود: این تصمیم با توجه به چالش‌هایی که جامعه جهانی در کمک‌رسانی به نوار غزه دارد، اتخاذ شد.

چند ماه پیش هم آمریکا ۶۵ میلیون دلار از کمک خود به دفتر امدادی سازمان ملل به فلسطینیان را قطع کرده بود.

واکنش‌ها

حسام زملط، سفیر فلسطین در واشنگتن نیز در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا طی بیانیه‌ای اظهار داشت: تصمیم آمریکا برای لغو بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های اختصاصی‌اش به فلسطینی‌ها در نوار غزه و کرانه باختری تنها یک باج‌خواهی سیاسی است که ثابت می‌کند دولت آمریکا مخالف صلح است.

زملط گفت: این دولت از دهه‌ها دیدگاه و پایبندی آمریکا در فلسطین کاست، پس از قدس و آنروا (آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی) اکنون این اقدام انجام شد تا ثابت کند که از راه‌حل تشکیل دو کشور منصرف شده و کاملا برنامه‌های ضد صلح بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) را در پیش گرفته است.

سفیر فلسطین در واشنگتن در ادامه تاکید کرد: استفاده از کمک‌های انسانی به عنوان سلاحی برای باج‌خواهی سیاسی فایده‌ای ندارد.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین"ساف" نیز این تصمیم آمریکا را رفتاری غیراخلاقی و غیر مسئولانه توصیف کرد و گفت: دولت آمریکا ثابت کرد که از شیوه سبک باج خواهی به عنوان ابزار فشاری برای تحقق اهداف سیاسی استفاده می‌کند اما مردم و رهبران  فلسطین هرگز تسلیم زور و تهدید نخواهند شد و حقوق فلسطینی‌ها قابل فروش یا معامله نیست.

عشراوی افزود: اینکه دولت آمریکا از سیاسی زورگویی و تحریم مردم تحت اشغال استفاده می‌کند، هرگز جایگاه یا تقدیری در کل جهان برایش نخواهد داشت، این رفتار شنیع در همدستی با اشغالگرانی که سرزمین و منابع فلسطینی‌ها را سرقت کرده‌ و تحریم‌های اقتصادی را با هدف مجازات قربانی و تشویق اشغالگر اعمال کرده‌اند، نشانه شکست سیاسی و اخلاقی واشنگتن است.

صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز در گفتگو با شبکه خبری الجزیره اظهار داشت: این تصمیم ترامپ نوعی باج‌خواهی و زورگویی است و این تصمیم در پاسخ به مخالفت تشکیلات خودگردان با طرح "معامله قرن" اتخاذ شده است.

عریقات در ادامه تاکید کرد: فلسطین قابل فروش نیست و فلسطینی‌ها هرگز خواسته‌های واشنگتن را نخواهند پذیرفت و از قدس و زبان عربی و سرزمین معراج دست نخواهند کشید.

دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین افزود: تصمیم آمریکا برای کاهش کمک‌ها تنها اقدامی تحریک آمیز از سوی ترامپ علیه تشکیلات خودگردان بود، ترامپ علیه تشکیلات خودگردان فلسطین قلدری می‌کند.

وی در ادامه گفت: واشنگتن تمامی انواع اقدامات تحریک آمیز را علیه تشکیلات خودگردان انجام می‌دهد و این قلدری آمریکا علیه ما تحمیل می‌شود.

عریقات ادامه داد: تصمیم واشنگتن برای کاهش کمک‌ها به این دلیل اتخاذ شد که ما معامله قرن را نپذیرفتیم.

پیر کرینبول، کمیساریای عالی آژانس آنروا نیز در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشت: کاهش بودجه آژانس هرگز به مساله پناهجویان فلسطینی پایان نخواهد داد.

کرینبول افزود: کاهش بودجه آنروا به این معنا نیست که بر روی مساله پناهجویان فلسطینی پرده‌ای کشیده می‌شود، نمی‌توان رویاهای پنج میلیون انسان را به همین سادگی نابود کرد.

وی در ادامه گفت: این اقدام آمریکا برای مجازات فلسطینی‌ها به دلیل انتقادشان از واشنگتن در به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" انجام شد.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات آمریکا با انتقاد از تصمیم دولت ترامپ در کاهش کمک‌ها به فلسطینی‌ها، گفت: ساکنان نوار غزه واقعا در سایه کنترل حماس و محدودیت‌های اعمال شده از سوی اسرائیل در مرزها از مشکلات شدیدی رنج می‌برند، فلسطینی‌ها در واقع اسیر یک درگیری متضاد رو به گسترش هستند و آنها بیش از هر طرف دیگری به صورت مستقیم از پیامدهای این اقدامات بی رحمانه و بی خردانه رنج خواهند برد.

گروه لیبرال و حامی اسرائیل "جی استریت" نیز اقدام دولت ترامپ را یک رسوایی اخلاقی و اشتباهی استراتژیک و بزرگ خواند.

برچسب ها:

آمریکا ،فلسطین