00:52 | سه شنبه 8 خرداد 1403
Research Analysis Debriefing Day
طرح استفساریه کاهش قیمت قیر با اولویت بررسی می‌شود

1397/05/16 21:10

طرح استفساریه کاهش قیمت قیر با اولویت بررسی می‌شود

پایگاه خبری راد: نمایندگان با یک فوریت طرح استفساریه‌ای موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن شرکت ملی نفت ایران حق افزایش قیمت مواد اولیه قیر و یا کاهش حجم آن از چهار میلیون تن را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری راد، یک فوریت طرح استفساریه بند «ه» تبصره یک قانون بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با ۱۸۰ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده مجلس تصویب شد.

این استفساریه که به امضای ۲۹ نماینده رسیده است، ناظر به آن است که آیا شرکت ملی نفت ایران می‌تواند برخلاف حکم بند «ه» تبصره یک قانون بودجه ۹۷ به هر دلیلی از جمله افزایش قیمت نفت خام مبادلات به افزایش قیمت مواد اولیه قیر یا کاهش حجم آن از چهار میلیون تن یا تغییر در نسبت‌ها مقرر کند؟

نمایندگان طراح در پاسخ به این استفساریه مطرح کردند که شرکت ملی نفت حق افزایش قیمت مواد اولیه قیر مرتبط با بودجه ۹۷ را ندارد و نمی‌تواند حجم آن را از چهار میلیون تن کاهش داده و یا در نسبت‌های مقرر تغییری ایجاد کند. این شرکت موظف است این حجم از مواد اولیه قیر را با همان قیمت زمان تصویب قانون یعنی ۳۰ هزار میلیارد ریال تحویل دهد.

کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا به عنوان یکی از طراحان این استفساریه با اشاره به مشکلات مردم در شهرهای مختلف از حیث آسفالت شدن راه‌ها، گفت: قرار بود ظرف یک ماه قیر با قیمت مصوب مجلس تحویل داده شود اما هنوز بعد از پنج ماه از سال قیر تحویل داده نشده است. در آن زمان هر تن قیر ۹۰۰۰ تومان بود که اکنون به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است حال اینکه قیر ارتباطی به دلار، ارز و سکه ندارد. این وضعیت باعث شده که قیر برای آسفالت راه‌های روستایی و حتی کل کشور تامین نشود.

وی تاکید کرد که طبق این استفساریه باید شرکت ملی نفت قیر را با همان قیمت مصوب مجلس تحویل دهد تا هر چه سریعتر مشکلات رفع گردد.

مجلس با یک فوریت این طرح موافقت کرده است که باید این طرح در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بعد از آن به صحن علنی برای تصمیم‌گیری نهایی ارجاع شود.