21:14 | سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
کسبه یزدی شب‌ها بساط پهن می کنند!

1397/05/14 17:55

کسبه یزدی شب‌ها بساط پهن می کنند!

پایگاه خبری راد: فعالان برخی صنوف بازار یزد به دنبال رکود اقتصادی و استقبال خوب مردم از روزبازارها و شب‌بازارها برای فروش کالاهایشان به دست‌فروشی سوق یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری راد، پس از مدت‌ها کش و قوس بین مسئولان در مورد عرضه برخی اقلام به صورت دستفروشی در برخی معابر و مناطق شهر یزد، سرانجام مسئولان شهر تصمیم به ساماندهی این مشاغل در مکانی خاص برای جلوگیری از مزاحمت برای تردد شهروندان شدند.

در ابتدا شاهد راه‌اندازی پنجشنبه بازار در پارک شهدا در مجاورت دانشکده دندانپزشکی و شهرک مشاغل بودیم ولی بعدها شب بازاری نیز در محل پایانه اتوبوس‌رانی میدان امام علی(ع) نیز ایجاد شده که نقش موثری در کاهش تردد و تجمع دست‌فروشان شهر داشت.

این بازارها که عمدتاً کالاهایی ارزان قیمت ولی عمدتاً با کیفیت‌های پایین‌تری عرضه می‌کنند در شرایط اقتصادی بازار کنونی مورد استقبال قابل توجه شهروندان قرار گرفتند و اگر از مشکلات و نابسامانی‌های ترافیکی حول این بازارها در هنگام فعالیتشان بگذریم، فعالیت‌ها به شدت مورد انتقاد برخی اصناف است.

برخی فعالان صنوف مختلف علاوه بر گلایه از شرایط رکود کنونی حاکم بر بازار به دلیل مصائب اقتصادی، فعالیت روزبازارها و شب‌بازارها را نیز مزید بر این مشکل می‌دانند و معتقدند این بازارها در سکوت و بی‌نظارتی مسئولان و متولیان امر به محلی برای عرضه اجناس قاچاق و بی‌کیفیت به مردم تبدیل شده است.

این در حالی است که حتی برخی از کسبه نیز به دلیل استقبال و اعتماد خوب مردم از این بازارها، با تعطیل کردن مغازه‌های خود به عرضه کالاهای خود در این محل‌ها روی آورده‌اند به طوری که در حال حاضر تعداد مغازه‌داران فعال در این بازارها به مراتب بیشتر از دست‌فروشان است.

فعالیت غیرقانونی مغازه‌داران در شب‌بازارها

«ونوس عامری» یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد به تازگی در نشست این شورا، ضرورت ساماندهی شیوه عملکرد و فعالیت دستفروشان یزد را یادآور شده و در این باره گفته است؛ متاسفانه برخی از دستفروشان این شب‌بازارها، مغازه‌دارانی هستند که به طور غیرقانونی در محل شب بازارها حاضر و اقدام به فروش اجناس خود می‌کنند .

وی هدف شهرداری از ساماندهی شب بازارها را حمایت از افرادی خوانده که یا خودشان تولیدکننده محصولاتشان هستند یا به دلیل عدم توان مالی امکان راه‌اندازی کسب و کار رسمی را ندارند.

عضو کمیسیون بودجه شورای شهر همچنین جلوگیری از فروش هرگونه کالای خارجی را یکی از اولویت‌های اجرایی مدیریت و نظارت بر فعالیت شب بازارها دانسته و اظهار کرده است؛ این‌ گونه بازارها برای حمایت از قشر فرودست راه‌اندازی می‌شوند لذا باید کالای ایرانی با کیفیت در این محل‌ها عرضه شود.

نقش نظارتی کمرنگ اتاق اصناف

«محمدحسین مسلم یزدی» عضو هیات رییسه اتاق اصناف یزد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، می‌گوید: یکی از مشکلات این روزهای اصناف در شرایط رکود بازار فعالیت روزبازارها و شب بازارهاست که به دلیل ارزان‌فروشی و همچنین عدم نظارت بر قیمت‌ها، مشکلاتی را برای این صنوف ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش کمرنگ اتاق اصناف در نظارت بر این بازارها، اظهار می‌کند: شهرداری عمده‌ترین نظارت را بر این بازارها دارد و تا زمانی که نقش اتاق اصناف در این باره پررنگ‌تر نشود، نمی توان از بروز این مشکلات ممانعت کرد .

‌تعادل بازار بی‌ارتباط با شب‌بازارها

محمدرضا دشتی، رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری یزد در این خصوص به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اداره اجرائیات شهرداری چند سال قبل اقدام به جمع‌آوری و ساماندهی دست فروشان سطح شهر کرد و آنها را از آن پس در شب‌بازار میدان امام علی(ع) استقرار داده است.

وی در مورد گلایه بعضی صنوف مبنی بر این که وجود این بازارها از عوامل برهم زننده تعادل قیمت‌ها هستند، عنوان می‌کند: تعداد غرفه‌های موجود در روزبازارها و شب بازارهای یزد در مجموع تنها یک درصد کل صنوف فعال شهر اعم از دارای پروانه یا فاقد پروانه را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: غرفه‌داران این بازارها نیز عمدتاً از سرمایه کمی برخوردار هستند و حجم فروش آنها قابل مقایسه با فعالان صنوف بازار نیست و از همه مهمتر این که مشتریان و مخاطبان این دو بازار کاملاً متمایز از یکدیگر هستند لذا نمی‌توان ادعای تاثیر شب‌بازارها بر فروش بازار را ادعای درستی دانست.

ساماندهی مجدد شب‌بازار  تا هفته آتی   

این مسئول خاطرنشان می‌کند: وضعیت فعلی اقتصادی مردم و همچنین زمان برگزاری شب‌بازار شهر یزد باعث شده که این بازارها بیشتر حالت بازارگردی و تفریحی برای شهروندان به خود بگیرد.

وی با بیان این که جمع‌آوری و ساماندهی دست‌فروشان شهر منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در شهر شده است، می‌گوید: وجود شب بازارها باعث اشتغال تعدادی از افراد با سرمایه کم شده است که این مورد نیز یک مزیت برای شهر محسوب می‌شود .

دشتی در پایان نیز از ساماندهی مجدد شب بازار میدان امام علی(ع) حداکثر تا هفته آینده خبر می‌دهد و متذکر می‌شود: شب بازارها در اکثر شهرها توسط شهرداری‌ها راه‌اندازی و مدیریت می‌شود لذا نمی‌توان عدم تعادل بازار در یزد را به شب‌بازارها نسبت داد.
 

برچسب ها:

منطقه یزد ،کسبه یزدی