09:27 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تبعات آزادسازی قیمت خودرو

1397/05/09 09:25

تبعات آزادسازی قیمت خودرو

پایگاه خبری راد: در صورت موافقت دولت با خواست خودروسازان و قطعه‌سازان اتفاقات بسیاری خوبی در صنعت خودرو رخ داده و این جریان کمک مهمی به تامین ارز کالاهای اساسی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری راد، در هفته گذشته بود که اعلام شد که زنجیره خودروسازی کشور در حال تهیه بسته‌ای پیشنهادی برای ارائه به دولت است تا بر اساس آن، قیمت خودرو آزاد و در مقابل، یارانه ارزی خودروسازان و قطعه‌سازان حذف شود.

گفته می شود در این پیشنهاد که به‌ زودی به دولت ارائه می شود در صورتی که دولت با آن موافقت کند، خودروسازان و قطعه‌سازان ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه و در عوض، خود قیمت محصولاتشان را تعیین می‌کنند.

حذف ارز دولتی برای خودروسازان و قطعه‌سازان در ازای آزادسازی قیمت خودرو در حالی که این روزها از سوی خودروسازان مطرح می شود که در حال حاضر به ‌دلیل دو یا چند نرخی بودن قیمت خودرو، فضا برای فعالیت دلال‌ها و واسطه‌ها گسترش یافته و بسیاری از مشتریان که ذات دلالی هم نداشتند، از شرایط موجود بهره برده و خودرو را به چشم کالایی سرمایه‌ای دیده و وارد بازار آشفته قیمتی خودرو شدند.

البته در این شرایط قطعه سازان نیز به دلیل موانع ارزی و عدم ترخیص مواد و قطعات مورد نیاز از گمرک با افت تولید و مشکلات ناشی از آن روبرو شدند.

وضعیت بوجود آمده در تولید و تامین ارز در حالی این روزها شدت گرفته که مدت زیادی است که آزادسازی قیمت خودرو خواست شرکتهای خودروساز و قطعه سازی است به طوری که بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند در صورتی که قیمت‌ گذاری آزاد و خودروسازان مجاز به تعیین قیمت محصولات خود در حاشیه بازار شوند، تا حد زیادی شاهد حذف پدیده دلالی در بازار و تثبت قیمت و رفع مشکلات تولید خواهند شد.

در همین راستا برخی کارشناسان اولین اثر مثبت آزادسازی قیمت خودرو را تعادل در نظام عرضه و تقاضا و جلوگیری از جولان دلالی و باز شدن فضا برای مشتریان و مصرف‌کنندگان واقعی می دانند حال با توجه به مشکلات کنونی قیمت در بازار و مسائل موجود در تامین ارز شرکت ها، پیشنهادی از سوی خودروسازان در حال تهیه است که به نظر می رسد هم مشکلات تولید خودروسازان و قطعه سازان را حل خواهد کرد و هم بازار خودرو در میان مدت به ثبات در قیمت ها خواهد رسید.
سعید مدنی مشاور عالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به علل بی توجهی به خواست دولت و خودروسازان برای آزاد سازی قیمت خودرو اظهار داشت: آزاد سازی قیمت خودرو با وجود اینکه جزء خواسته های دولت قبل و دولت جدید بوده اما همواره تحقق این طرح به دلایل خاصی با کندی همراه بوده و در این سالها به دلیل جلوگیری از تنش های ناشی از افزایش قیمت، مقاومت هایی صورت گرفته است.


خواست خودروسازان برای ورود به بازار عرضه و تقاضا

وی افزود: این خواسته همه خودروسازان است که وارد بازار عرضه و تقاضا شوند و با هر قیمتی که بازار تقاضا می کند قیمت خودرو را تعیین کنند.

مدنی تصریح کرد: آزادسازی قیمت خودرو در دراز مدت نه تنها موجب می شود قیمت خودرو بالا نرود و از جهش های ناگهانی آن جلوگیری می شود بلکه قیمت خودرو روند معقولی را نیز پیدا خواهد کرد.

وی گفت: در صورت موافقت دولت با خواست خودروسازان و قطعه‌سازان و تامین ارز مورد نیاز شرکت ها از بازار آزاد در مقابل آزادسازی قیمت خودرو، اتفاقات بسیاری خوبی در صنعت خودرو رخ داده و این جریان کمک مهمی به تامین ارز کالاهای اساسی خواهد کرد.

مدیرعامل سابق سایپا تاکید کرد: اختصاص ارز یارانه ای به غیر از موارد حساسی چون دارو و برخی از اقلام اساسی، به سایر صنایع توجیه اقتصادی چندانی ندارد و به طور معمول آن شاخه از صنعت و اقتصاد را دچار رانت می کند.


اثرات عرضه ارز آزاد بر رفع تقاضای کاذب در بازار

مدنی با اشاره به جریانات و رانتی که ارز 4200 تومانی در بازار ایجاد کرد، گفت: باید نرخ ارز در بازار آزاد باشد و در صورتی که با روند معقولی نیز به بازار عرضه شود قیمت ارز از نرخ کنونی که در بازار وجود دارد پایین تر خواهد آمد چرا که تقاضای کاذب در بازار ایجاد نمی کند و موجب ایجاد این میزان افزایش شدید قیمت نخواهد شد.

وی همچنین با استقبال از پیشنهاد زنجیره خودروسازی کشور برای آزادسازی قیمت خودرو گفت: اینکه قیمت ارز برای خودروسازان آزاد و در عوض قیمت خودرو در بازار تابع عرضه و تقاضا شود پیشنهاد بسیار خوبی است و یکی از بهترین راهکارهایی است که صنعت خودرو را بر روی ریل درستش قرار خواهد داد.

مشاور مدیرعامل سایپا تصریح کرد: البته در شروع کار ممکن است که تا حدی قیمت خودرو تغییر کند و قیمت خودروهای مونتاژی افزایش چشم گیری را تجربه کند اما به طور قطع در خودروهایی که درصد ساخت داخل آنها بالاست، این افزایش زیاد نخواهد بود و جای نگرانی در این زمینه نیست هر چند پیش بینی می شود طی دوره زمانی قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز هم به ثباتی در بازار برسند.

به گفته مدنی، نکته ای که موجب می شود آزادسازی قیمت خودرو در میان مدت نتیجه خوبی را به دنبال داشته باشد ورود خودروسازان به مقوله عمق ساخت داخل و در ادامه برقراری تراز ارزی است زیرا در صورتی که خودروسازان بتواند 20 تا 30 درصد محصولاتشان را صادر کند بالطبع بخش عمده ای از نیاز ارزیشان را تامین کرده و تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز نیز قرار نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایط و در دراز مدت، روندی که اتفاق می افتد قیمت خودرو نسبت به جهش های موردی که رخ می دهد بسیار کمتر شده و قیمت ها روندی معقولی پیدا خواهد کرد.