12:25 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
ضرورت اصلاح قیمت آب

1397/05/05 13:39

ضرورت اصلاح قیمت آب

پایگاه خبری راد: وزیر نیرو گفت: تدوین «طرح آمایش آب محور» یکی از نیازهای جدی مدیریت منابع آبی در استان و کشور است.

به گزارش پایگاه خبری راد، رضا اردکانیان در جلسه کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان، با بیان این‌که حداکثر تلاش برای انتقال آب به استان یزد انجام می شود، اظهار کرد: در این دوره مدیریت وزارت نیرو برنامه انتقال دراز مدت آب به یزد تدوین و در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. همین امسال جمع بندی‌های وزارت نیرو در بخش آب و بحث انتقال آب به استان یزد تکمیل و به استان ابلاغ می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این که بحث آبهای فسیلی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: براساس نتایج کمی و کیفی و آنالیز اقتصادی تصمیمات نهایی در این خصوص اتخاذ می‌شود.

اردکانیان تصریح کرد: در حال حاضر در بخش آب، برق، فاضلاب و انرژی های تجدیدپذیر، 804 طرح با اعتبار یک هزار و 800 میلیارد تومان انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که بررسی و پیگیری بحث آب استان یزد جزو اولین احکامی است که در پرونده پرسنلی من وجود دارد، خاطرنشان کرد: برکت معنوی تأمین آب استان یزد برای تمام عمر کاری من و فرزندانم کافی است.

وی با اشاره به این که طرح‌های بلند مدتی که امروز مطرح است و همه اصرار دارند که سریع تر انجام شوند، از روزهای اول هم مطرح بوده است، گفت: من هنوز هم دنبال برنامه و اهداف خود در مورد تأمین آب به استان یزد هستم. مسئله تأمین آب استان یزد مستلزم تحقق یک سری پایبندی‌های پیش نیاز فرهنگی و اخلاقی است و به حمدالله در استان یزد سطح بسیار بالایی از پایبندی اخلاقی و فرهنگی وجود دارد.

اردکانیان ارزش تلقی شدن مصرف صحیح منابع آبی که باید به عنوان امری اخلاقی در سطح جامعه نهادینه شود را ضروری دانست و بیان کرد: بحث مصرف صحیح آب باید طوری در جامعه نهادینه شود که حتی در زمان زیاد بودن این نعمت الهی هم درست و بهینه مصرف شود.

این مقام مسئول، استانداران، سازمان محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه را از جمله دستگاه های میان بخشی دانست و بیان کرد: دوران مدیریت تأمین و عرضه، دوران مدیریت توامان عرضه و تقاضا و دوران مدیریت صرف تقاضا، سه دوران مدیریت آب در جهان است.

اردکانیان با بیان این‌که ایران دوران مدیریت تأمین و عرضه را طی کرده است، افزود: ساختار وزارت نیرو باید اصلاح و فضا را برای ورود کارشناسان و نخبگان اجتماعی به منظور مدیریت عرصه عرضه و تقاضا باز کند.

وزیر نیرو با بیان این‌که طرح «پایداری حیاط استان» با مشارکت بخش خصوصی و تمام مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه آب در استان یزد باید تدوین شود، گفت: «طرح آمایش آب محور» یکی از نیاز های جدی مدیریت منابع آبی در استان و کشور است.

این مقام مسئول اصلاح قیمت آب را از دیگر ضرورت‌های اجرایی مدیریت منابع آبی کشور دانست و بیان کرد: قیمت باید طوری اصلاح شود که بخش عمده‌ای از مردم به دلیل صرفه جویی آن را پرداخت نکنند.

وزیر نیرو با اشاره به ضرورت استفاده از پسآب به عنوان منبع پایدار، گفت: حدود چهار و نیم میلیارد متر مکعب پساب تولید می‌شود که باید آن را جمع‌آوری کنیم وگرنه این پساب به محیط زیست ضربه می‌زند و امکان بهره‌مندی از آن را هم از دست می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح طرح شبکه جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه فاضلاب اردکان با بیان این‌که  این طرح  از جمله طرح‌های ارزشمند بخش آب و فاضلاب کشور است اظهار کرد: این طرح را به عنوان نخستین طرح بیع متقابل وزارت نیرو می شناسیم.

وی با اشاره به این‌که تاکنون 30 قرارداد بیع متقابل با بخش خصوصی در وزارت نیرو امضا شده افزود: تاکنون 11 مورد از این طرح‌های به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان این که کشور ما کشور کم آبی است و ما باید با این کم آبی سازگار شویم، گفت: در عین کم آبی و مشکلاتی ‌که در تامین آب شرب داریم، یک چیز روشن و قطعی است و آن این که مطمئن‌ترین منبع آب در کشور پساب است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که حدود هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب برای شرب در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: از این میزان حدود 4.5 میلیارد متر مکعب پساب تولید می‌شود که باید آن را جمع‌آوری کنیم وگرنه این پساب به محیط زیست ضربه می‌زند و امکان بهره‌مندی از آن را هم از دست می‌دهیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: از چهار میلیارد و 300 میلیون متر مکعب پساب الان فقط حدود یک میلیارد متر مکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و این اصلا مناسب نیست و باید بتوانیم هرچه سریع‌تر در این زمینه وضعیت استفاده ازپساب را بهتر کنیم.

وی با تاکید بر این‌که زمینه حضور بخش خصوصی را به صورت کامل در این عرصه فراهم کرده و می‌کنیم گفت: با مشارکت بخش خصوصی ما مبلغ بزرگی از آب را می‌توانیم مجددا در چرخه قرار دهیم.

وزیر نیرو همچنین گفت: در وزارت نیرو مرکز مدیریت امور اجتماعی آب به منظور مدیریت عرضه و تقاضای این مهم راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در ادامه سفر خود به استان در مراسم«شب مهر آب یزد»، اظهار کرد: تمام مسئولان و دست‌اندرکاران مصرف آب باید بدانند که آب در شرایط فعلی اقلیمی به مدیریت همه جانبه نیاز دارد. طرح‌های تأمین آب و موضوع باروری ابرها، مطالعه آبهای ذخیره شده باید به صورت همزمان در دستور کار مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه آب و انرژی قرار گیرد.

وزیر نیرو در ادامه اصلاح الگوی مصرف را از دیگر ضرورت‌های مدیریت منابع آبی در استان و کشور دانست و بیان کرد: مدیریت عرضه و تقاضای آب در شرایط کنونی به مدیریت اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد.

اردکانیان ارتباط چندسویه و جذب مشارکت تمام مصرف کنندگان را یکی از اولویت‌های جدی در بحث مدیریت اجتماعی آب عنوان کرد و گفت: تأسیس مرکز مدیریت امور اجتماعی آب یکی از اقدامات انجام شده در وزارت نیرو است.

برچسب ها:

ضرورت ،اصلاح ،قیمت ،آب