13:31 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
از بازی با اعداد تا پاسخگویی مدیران سابق در مراجع قضایی!

1397/04/21 17:49

از بازی با اعداد تا پاسخگویی مدیران سابق در مراجع قضایی!

پایگاه خبری راد: سهام شركت سایپا در بورس تهران با قیمت متفاوت از همیشه رو به‌ رو شد و بسیاری از كارشناسان و فعالان بازار را به واكنش‌های بعضاً رسانه‌ای وا داشته است.

به گزارش پایگاه خبری راد، هر سهم سایپا در ماه‌های اخیر به حدود قیمتی 800 ریال رسیدكه تعدادی از صاحب‌نظران این كاهش قیمت را به مدیریت كنونی این مجموعه نسبت داده و عملكرد تیم مدیران فعلی را زمینه‌ساز رسیدن قیمت سهام سایپا به این رقم دانستند.

واقعیت آن است كه در زمان روی كار آمدن تیم مدیران كنونی سایپا در اول آذرماه سال گذشته، هر سهم سایپا در بورس قیمتی در حدود 1036 ریال داشت كه این رقم به‌دلیل یك سلسله شرایط خاص رقم خورده بود كه در این یادداشت به آن می‌پردازیم.

 

 


حدود 4 ماه از سال مالی گروه خودروسازی سایپا گذشته و طبیعتاً نمی‌توان توقع داشت نتایج فعالیت‌های تیم مدیران ارشد این مجموعه كه تنها 8 ماه از سكانداری آن‌ها می گذرد، در همین مدت كوتاه در بازار بورس مشخص شود از سویی دیگر عمده شرایط كنونی نیز مربوط به آثار برجای مانده از مدیران قبلی این خودروساز است.

 

 



واقعیت آن است كه قیمت هر سهم سایپا در تاریخ ابتدای اسفند 94 به رقمی معادل 2604 ریال رسید، اما در كمتر از یك ماه، انتشار برخی مسائل درخصوص فعالیت‌های اقتصادی سایپا زمینه‌ سقوط شدید قیمت سهام به مبلغ 1628 ریال را فراهم كرد كه نشان می‌داد برنامه‌ای كه پیش از تیم مدیریتی جدید از آن به‌عنوان اصلاح ساختار سرمایه یاد می‌كردند، در عمل چیزی به‌جز بازی با اعداد نبوده است.

 

 



روند افت قیمت سهام سایپا از آن زمان به بعد ادامه یافت تا این‌كه در تاریخ 23/6/95 به كمترین میزان خود یعنی مبلغ 1143 ریال رسید؛ پس از آن، مدیران وقت سایپا با اجرای برخی اقدام‌های غیرشفاف و پر شائبه و همچنین با همكاری برخی معامله گران در لباس کارگزار بورسی موفق شدند قیمت هر سهم را به‌صورت تصنعی بالا ببرند و به رقم 1454 ریال برسانند.

این‌گونه اقدام‌ها موجب شد سازمان بورس و اوراق بهادار كشور، نماد معاملاتی سایپا را حدود چهارماه متوقف كند و در نهایت در تاریخ 13/6/96 پس از بازشدن نماد، سهام این شركت با قیمت 1189 ریال در بازار عرضه شد كه نشان‌دهنده افت شدید قیمت هر سهم سایپا بود؛ این افت قیمت در حالی رقم خورد كه بازار هم متوجه سندسازی مدیران وقت سایپا شده بود.

شنیده‌ها حاكی است مدیریت سابق سایپا و مجموعه وابسته به آن به‌همراه بعضی اعضای هیأت‌مدیره این مجموعه به‌خاطر همین اقدام ها و اجحافی كه در حق سهامداران شده، با شكایت سازمان بورسدر حال پاسخ‌گویی به مراجع ذیصلاح قضایی هستند.

در كنار آن، افت قیمت سهام سایپا در طول هشت ماه گذشته معادل حدود 19.6 درصد بوده است؛ این در حالی است كه سهام دیگر خودروساز مطرح كشور در همین مدت افت قیمتی بیش از این را تجربه كرده است.

علاوه بر آن، اساساً ارزش سهام و رونق بورس در همه جای دنیا متأثر از چشم‌انداز آینده كسب و كار شركت‌های اقتصادی و بورسی است و در شرایط كنونی كه آینده اقتصاد كشور مبهم به‌نظر می‌رسد، به‌طور طبیعی شاخص بورس با افت مواجه می‌شود و بر ارزش سهام شركت‌ها نیز اثر می‌گذارد. فراموش نكنیم كه اقتصاد كشور، در حال حاضر درگیر یك جنگ تمام‌عیار با موانع و تحریم‌های خارجی است.

قدر مسلم مجموعه‌ای اقتصادی و بورسی در حالی كه اختیار قیمت‌گذاری محصولات خود را نداشته باشد، طبعاً سود متناسب با وضعیت سهامدارانش را نیز محقق نخواهد كرد و باتوجه به این‌كه قیمت كارخانه‌ای خودروها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته، این شركت نمی‌تواند به اهداف بورسی خود دست یابد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از زمان روی كار آمدن مدیریت كنونی سایپا كه شعار عملكرد شفاف را در زمینه مسائل مالی و اقتصادی سرلوحه فعالیت خود قرار داده؛ همواره ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت مالی و اقتصادی را در اختیار سهامداران و سازمان‌های مربوطه قرار داده است.

قیمت كنونی سهام شركت سایپا نه‌تنها نشان‌دهنده افت قیمت نیست، بلكه واقعیت حاکی است قیمت‌هایی كه در چندسال گذشته سهام سایپا در بورس داشته غیرواقعی و نتیجه عددسازی‌های مدیران قبلی بوده است كه اقدام به گمراه‌كردن و فریب مشتریان و متقاضیان خرید سهام سایپا كرده بودند؛ در واقع مقصر افت قیمت فعلی سهام سایپا كسانی هستند كه پیشتر با عددسازی و سندسازی و یا به بهانه هایی همچون ارزش منصفانه برخی دارایی ها، قیمت سهام سایپا را به صورت حبابی و تصنعی افزایش دادند.